Smuleliten

28 oktober 2008 - Hur många fel kan du se?

Kategori: Poetik

Jag har ett kall att bli diakon. Jag vet att jag kommer bli en bra sådan. Men hur vet man om man kan införliva allting kyrkan står för - i sin tro. Jag vet att det borde vara så naturligt, men för mig är det knappast så. Jag stöter och blöter min tro. Jag vägrar tro blint på institutioner som jag vet har formats av människor. Följaktligen blir kyrkan för mig - i första hand inte något heligt - utan en väg för människor att mötas, respektera varandra och älska sin nästa.

Ändå är det inte mitt första intryck när jag kommer in i kyrkliga verksamheter. Där känner jag mig som en outsider - precis som många andra. Vi tror, men kanske inte på allting och kanske inte på samma sätt som man "ska". Bitvis införlivar jag en kristen tro i min värld - som oftast känns så cynisk att alla vackra ord studsar bort. Det går att införliva traditionen - men det tar lång tid, för jag vill inte göra det på ett sätt som känns fel för mig. Om jag ska tala med någon om himmelriket vill jag åtminstone vara öppen nog att ge människan jag pratar med - en möjlighet att själv hitta vägen. Hur ska det gå till om jag redan har en kyrklig konstruktion i medvetandet. Hur ska jag kunna rucka på fastslagna föreställningar - om jag inte öppnar mig för olika sätt att tro? Kyrkan av idag tillfredställer inte den moderna människan. Så enkelt är det. Därför försvinner kyrkobesökare undan för undan. Därför känns det som om kyrkan använder ett helt annat språk än vanliga människor. Jag tror att traditioner är viktiga, men när allt fler människor ser kyrkan som rigid och uppstyltad, blir budskapet om möten lite tamt.

Jag menar inte att kyrkan ska anpassa sig rakt av efter rådande samhälle. Så skedde under nazismen där den tyska kyrkan sökte formge sin tro efter de nazistiska rådande strukturerna. Kyrkan ska inte vara tidsbunden, utan fortsätta sända sitt budskap till folk. Men jag tror att man kan fånga upp människor på ett annat sätt än det vi idag känner. Mellan konfirmation och stora händelser som giftemål eller dop finns ett stort glapp. Ett glapp som kyrkan inte helt lyckas fylla upp. För mig ska kyrkan, och tro praktiseras, ifrågasättas och ständigt förändras. Människor måste våga gå in i andligheten utan krav på hur andligheten ska se ut. Etappvis kan den troende komma fram till sin personliga relation med Gud - och därmed också hur leva i Jesu efterföljd. För mig kan detta gestalta sig väldigt olika. Jag tror att det finns lika många vägar till Gud, som det finns människor.

Tvivlen finns dock hela tiden närvarande. För tänk om jag inte passar i kyrkan? Tänk om mina visioner är för vidlyftiga och att mitt framtida jobb kommer bli en ständig kamp? De föreställningarna skrämmer mig. För om jag känner att jag måste redovisa och försvara min tro inför människor i kyrkan - hur kommer min inställning bli till de människor jag möter? Kan jag möta de tvivlande med säkerhet? Med den auktoritet som behövs för att övertyga, bekräfta och få människor att känna sig som en del av kyrkan, älskade?

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Det bästa sättet att se ifall man passar in i kyrkan är att gå svenska kyrkans grundkurs och sen även besöka många OLIKA församlingar och verksamheter och praktisera där...

    Det är i alla fall mina erfarenheter

    kram från en diakonstuderande

    2008-10-28 | 19:45:31
    Bloggadress: http://rainred.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Camilla: Vad kul att du också läser till diakon. Håller gärna kontakten för jag har inte kontakt med någon annan som läser för att bli det. Svenska kyrkans grundkurs ska jag gå nästa kurs. Men mina funderingar kring tro handlar om den avgränsning som jag tycker är så svår att komma över. Ska inte alla människor passa in i Svenska kyrkan? Ska inte all tro vara en väg till Gud. Kan den snäva synen på olika sortes tro vara en orsak till att folk faktiskt väljer att inte vara med i svenska kyrkan och inte engagerar sig?



    Jag kommer troligen börja läsa diakonutbildningen om först några år. Det känns rätt bra att det är lång tid tills dess, för jag behöver utforska både min egen tro och hur andra förhåller sig till sin tro inom kyrkan.



    Tack för att du skrev! Jag ska lägga din blogg bland favoriter! :)

    2008-10-28 | 20:40:13
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Elin säger:

    Varför begränsa andlighet till kristen tro och svenska kyrkan? andlighet är så mycket större än så...

    som du själv skriver så är ALL tro en längtan och sökande efter Gud och det gudomliga.



    Jag har funnit Buddhismen vara en av de mest ärliga formerna av andlighet, det är de enda religionen som inte avgudar och tillber en gud(den enda skillnaden mellan oss och Buddha, som var en vanlig människa, är att han mediterade mer) och som accepterar och tolerar alla andra religioner.



    kristen tro kan vara mycket fin, men jag tycker att det är för assymetrisk relation mellan gud och människa, dömandet tror jag inte heller hjälper människor: synen att människan är liten och full av synd och brister gör att många ser ned på sig själva, på sina naturliga behov och drifter.



    Buddhismen handlar om att arbeta med sitt eget sinne, att förstå orsak och verkan. "vi blir vad vi tänker" Syftet är att vara till för andra. Vi kan inte hjälpa andra så länge vi själva är förvirrade eller lider.



    Diakon är ett så fint yrke! egentligen spelar det ingen roll inom vilken ram man verkar för andra, det viktiga är att man vill väl:)

    2008-10-29 | 11:40:51
  • Åsna säger:

    Svenska kyrkan försöker ofta anpassa sig till det moderna samhället genom att "poppa till sig". Sjunga poppsalmer, prästen ska använda uttryck som den tror att dagens ungdom använder osv. Det har verkligen sänkt ett löjets skimmer över kyrkan. Om den gick åt ett mer medeltida håll skulle folk flockas, tror jag. Om man nu ska snacka rent ytlig image. Jag är ohyggligt glad för att jag till slut insåg att jag inte har nåt i kyrkan att göra och hoppade av min kyrkliga karriär. Svenska kyrkans grundkurs samt diverse praktik i samverkan var det som fick mig att förstå hur snävt och trångsynt det är i kyrkan, och att jag inte platsade där ens som musiker. När du blir diakon kommer du kanske att bidra till en liten trångsynthetsminskning. Hoppas det, och lycka till!

    2008-10-29 | 14:45:02
    Bloggadress: http://kattarsis.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Elin: Jag tycker inte man ska begränsa sig. Jag vägrar konformitet på sådant sätt eftersom det känns som en avgränsning mot olika sorters människor. Läser man Jesu ord kan man ana en enorm respekt inför olikheter hos människor och en kärlek som sträcker sig över regler, föreställningar och tro.



    Jag tycker inte att man ska värdera tro som bättre eller sämre, inte egentligen. Fanatism finns i alla de former och så även i buddismen. Det viktiga är att ha en balanserad tro som man kan införliva i sitt vardagsliv. En tro som gör avtryck i ens handlingar och visar människokärlek.



    Eftersom jag vill jobba inom svenska kyrkan kommer jag få anpassa mig. Precis som lärare måste följa läroplanen och inte får uttrycka "personliga" åsikter, kommer jag få hålla en del av mina tankar för mig själv. Men än så länge är jag inte där! Än så länge studerar jag, och söker för det finns utrymme för det sökandet! Det kall jag känner handlar mindre om en stelbent religion än om andlighet och kärlek till min nästa. Jag vill helt enkelt kunna hjälpa folk. Hjälpa dem att finna sin egen väg och belysa hur kyrkan är och kan vara en väg, men att tro alltid är personlig - och att det är okej att inte tro på allt - och vara osäker.



    Nu är ju frågan om jag kan föra fram den synen i Svenska kyrkan utan att själv motsätta mig mot den representant som jag ska vara. Men det får tiden utvisa och tills dess vill jag utvecklas, leka och hitta Gud i vardagen.



    Åsna: Det du berättar om är sannerligen en ytlig förändring. Jag vill ha en sådan förändring att människor kan gå in i en kyrka, tala med en präst/diakon/pedagog och få ledning utan att fördömas om hon inte har den "rätta" tron. Jag hoppas också att mitt perspektiv kan göra ett litet utrymme för folk som vill tänka "vidare". Det är iallafall min dröm.

    2008-10-29 | 17:44:39
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: