Smuleliten

10 september 2008 - Höstens mode - utvärdering

Kategori: Min garderob



(Ovanstående bilder- inspiration: 1. Snövit i modern version, 2. Audrey i Twin Peaks, 3. Coco Chanel som var världens coolaste tant - dam - modeorakel (you name it), 4. Återigen Audrey som för tillfället är min stora modeinspiration. )
1. Spets - Självklart, men gärna täckande spets. Min favoritklänning från Noa Noa är perfekt, varken för mycket eller för litet.
2. Höga stövlar - Nu har jag ju köpt ett par som jag väntar hem, det vette fan om jag fixar att gå i dem, men jag tänker göra ett försök. När jag blev tillsammans med Mille för tusen år sedan så la jag av min ytterst stylade stil. Jag gick jämt i högklackat innan dess. Men han gillade gympadojjor mest - och när jag börjat använda dem var det rätt kört. Behaglighet går före balansgång. Men som sagt - inte nu längre....(säger jag som kastade av mig mina högklackade skor när jag och Freddi gifte oss - efter fem minuter!!! Fem minuter för all den där tiden då jag satt och jobbade på att skorna skulle bli perfekta! Äh whatever!)
3. Vadlånga kjolar - Allt blir vadlångt på mig. Utom kortkort - det blir knälångt. Men jag gillar det. 40-tals stilen kräver dock  höga klackar och en rejäl dos av gott självförtroende, men när man väl lyckas så blir man lika läcker som Audrey i Twin Peaks!
4. Baggy jeans - Näe...jeans överhuvudtaget har jag övergett. Men ska det vara jeans så ska det vara hög midja och coola detaljer. Som de här shortsen som jag knappt använt från Noa Noa. Men i höst kommer dom fram till mönstrade strumpbyxor och sånt.
5. Det dressade modet - Ja tack!!! Äntligen får man vara lite tantig. Jag gillar när folk klär upp sig och när de inte blottar allt för mycket hud. Den stora förebilden Coco Chanel visste hur man klär en skön dam. I höst kommer jag framför allt gå klädd i min tweedjacka i gröna/rosa/gula färger från Noa Noa.
6. Halvöppna, typ håliga skorEgentligen inte my bag of tea. Men förra våren köpte jag ett par röda vintageskor som egentligen är en storlek för stora. Ergo - använda dem med raggsockor i. Det kan bli rätt ballt!
7. Kilklackar - Självklart, jag älskar kilklackar, men även här handlar det om att balansera. Härom veckan gick jag en hel dag i mina favoritskor med kilklackar. Mamma mia vad ont jag hade när jag kom hem!
8. Capen - Har alltid varit stor fan av Capes, men i år säljer jag min tweedfärgade från London. Jag har tröttnat lite och vill ha mer skräddade plagg.
9. Leopardmönstrat - NEJ...det är så smaklöst. De enda som passar i leopardmönstrat är leoparderna.
10. Kappor i glada färger - Jag älskar färger, men det beror lite på vad för färger. Neonfärger går bort omedelbart. Själv drömmer jag om en kappa i klar-rött. Längre än så kommer jag nog inte sträcka mig!
11. Rutigt - Twin Peaks ånyo! Nirvana och grungen. Det finns få saker som är så sexiga som en vacker brunett i en rutig flanellskjorta. Själv letar jag febrilt efter den perfekta skjortan. Men tills dess får jag nöja mig med min rutiga jacka från Noa Noa som jag köpte förra året.
12. Väst - Beror på vad för väst. Jag tycker det är grymt fult med väst över t-shirts eller över linne. Det ger mig whitetrash-varning. Men korsettliknande västar i naturmaterial gör mig glad. Jag längtar efter att använda min favorit från Noa Noa.
13. Hatt och andra huvudbonader - Utan tvivel. Jag sover till och med i min favoritmössa från.... ja ni vet vart. Men i höst ska jag se till att våga använda några av mina andra älsklingar. Som den där från 40-talet som kräver hattnålar. Jag SKA!

Kommentarer

  • Theresa säger:

    När jag läst inlägget så kom jag på att jag år 1998 var en flitig användare av spetsklänningar och kjolar jag köpte på Indiska. De var bara så fina. Jag kommer int ei dem nu längre, haha..

    Där med höga klackar, jag använde inte höga klackar på flera år men ifjo, försökte jag mig på dem o d gick bättre än jag trodde. O nu har jag inte återvänt ti dem ännu. Var i Ghana 6 månader o då blev det flipflops. Svårt att återgå ti de jag använde innan. Nu har jag varit rätt så bekvämt av mig, ehh..

    2008-09-10 | 14:44:53
  • Hosanna säger:

    Jag har också blivit noa noa nörd :) Helt min stil. Kvinnligt, lager-på-lager, lite vidd och volanger.



    Nu är jag på jakt efter vadlånga kjolar, klänningar och små söta koftor i olika längder.



    Jag har hakat på din idé om tradera så jag har lagt mitt första bud idag. Vi tävlar ju inte i samma storleksklasss så det ska nog itne bli ngt bekymmer. Har du något för en plattbystad 34-36 så är det bara att ropa till :)

    2008-09-10 | 15:34:40
    Bloggadress: http://hosannas.info/wordpress/
  • elinleticia säger:

    Theresa: Är det inte spännande att modet verkligen går i cykler. Det man använde för tio år sedan blir nytt igen. Kan föreställa mig att det är svårt att övergå från flipflops till högklackat :)...men du fixade det säkert bra.



    Hosanna: Du kommer isåfall garanterat köpa något av mig någon gång. Jag utgör nog 50 procent av alla de som säljer Noa Noa på tradera. Min lilla gebit.

    2008-09-11 | 12:50:54
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: