Smuleliten

8 april 2009 - I bödelns tid

Kategori: Likvidation

Om det är ett faktum att den judiska förintelsen, shoah ställer alla andra folkmord i skuggan, kan man diskutera om åminnelsen av katastrofen skall existera för sin egen saks skull, eller för att förhindra möjliga förintelser i framtiden. Det är denna frågeställning som Svante Lundgren tar sig an i denna bok "I bödelns tid". Enligt den logik som säger att den judiska förintelsen är unik och ojämförbar med något annat historiskt folkmord, finns det bara ett visst rum för historiskt medvetande. En kvot av medvetande som uppnås på bekostnad av mindre "viktiga" dåd. Massmedia blir domare och förmedlare av information vilket leder till att somliga händelser (som folkmordet i Rwanda år 1994) knappt diskuteras, trots att deras omfång i tid och rum är fullt möjligt att jämföra med den judiska förintelsen. En dylik föreställning förnekar
oss vanliga medborgare sådan information som vi möjligen skulle reagera på. Istället för att exempelvis beskriva folkmordet i Rwanda som ett folkmord, iscensatt av regeringen - i syfte att mörda alla tutsier (hela folkgruppen, inklusive barn) beskrevs katastrofen i termer som "stamkrig".

Att se den judiska förintelsen som något unikt innebär ett jämförande av lidande. Man bedömer att gasandet av judar var "värre" än den "naturliga" döden för de polacker, ryssar, homosexuella och romer som också fanns i koncentrationslägren och denna jämförelse skapar en falsk värdering av lidande som i sin tur leder till att vi ignorerar de dåd som ägt rum och äger rum i vår samtid. När förintelsen blir något, nästan heligt, något nästan omöjligt att förstå distanserar vi oss omärkligt till det skedda. Om en förintelse måste innebära nazister, rasistiska föreställningar och gaskammare blir Rwanda en parantes i historien och vår syn på mönstren blir exkluderande.

"I bödelns tid" behandlar folkmord, förintelse och ifrågasätter många "fastslagna" teser. Med avstamp i debatten kring J. Goldhagens kontroversiella bok "Hitlers villiga bödlar" och Finkelsteins "Förintelseindustrin" tar författaren upp dessa viktiga ämnen på ett synnerligen lättsmält sätt. Trots att det är viktiga ämnen som författaren diskuterar får jag känslan av att boken är mycket översiktlig. I och med att författaren inte egentligen försöker polemisera mot någon annan uppfattning får jag "skolbokskänsla" och informationen berör mig inte nämnvärt.

Som en sammanfattning av olika föreställningar som diskuteras kring förintelse och folkmord fyller denna bok sitt syfte. Samtidigt finns där en notförteckning som inte är fullständig. Flertalet gånger nämner författaren en bok, medan denna inte nämns i källförteckningen (som i fallet med Raymond Paredes-Ahlgrens bok "Hur många gånger kan man döda en man?") Källhänvisningar och ett fullständigt notsystem är ovärderligt när det gäller böcker om förintelsen och denna bok brast här. Jag gav "I bödelns tid" en trea i betyg.

Kommentarer

  • Freddi säger:

    Fan, du är förintelselitteraturens Sverker Olofsson. Påläst, kunnig, obarmhärtigt rättrådig och med en stor charmigt buskig mustasch under näsan. :D

    2009-04-09 | 20:49:37
    Bloggadress: http://www.seriedagboken.com
  • Tom Johansson säger:

    Det var en bra recension på en bra bok. Det kan nog vara så att man/vi/andra pratar om Förintelsen i allmänna ordalag som beskriver nazisternas övergrepp och massmord.



    Den största gruppen av människor som mördades var judar. Idag är de flesta forkare överens om att ca. 6 miljoner judar mördades på ett eller annat sätt under Förintelsen (judarna refererade ofta till detta som "ha shoa", som förekommer i Gamla testamentet och har på hebreiska har betydelsen "förstörelse" eller "katastrof". Från början gällde det endast det judiska folket men senare, på 1930-talet talade judarna om "a shoa" även när det gällde andra människor från andra grupper.)



    Miljoner andra, ryska krigsfångar, polacker, homosexuella, handikappade, Jehovas vittnen, socialister, kommunister och så kallade partisaner mördades urskillningslöst.



    Lidandet kan vi inte sätta oss in i. Det är omöjligt, vi kan tala om det, skriva om det och diskutera det, men vi, som inte varit med om det kan aldrig förstå hur det var.



    Men, kanske kan man som människa ta lärdom av detta och försöka verka för att det aldrig ska hända igen. Men historien upprepar sig, tyvärr. Det är därför det är så viktigt att informera om vad som hände under 2:a världskriget, men också andra fruktansvärda folkmord (ex. Rwanda).



    Tom





    2009-04-15 | 19:36:17
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Jag håller egentligen inte med dig om att man inte kan förstå lidandet. Jag tycker till och med att det är förmätet att påstå att man inte skulle förstå. Det förutsätter att förövarna inte kunde förstå, eftersom de inte led. Självklart kan man säga att man inte kan förstå en våldtäkt om man inte blivit utsatt för en - och andra lika hemska saker. Men jag tror att man kan förstå, om man har lidit själv.



    Gatubarn brandbombas i Bogota. Det stod i tidningen. År 2009. Det kunde lika gärna varit jag. Jag utgår från det. Ingen kan helt sätta sig in i någon annans känslor - ens om man upplevt exakt samma händelse. Det betyder dock inte att det är omöjligt att förstå!

    2009-04-15 | 21:31:00
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    Vidare var "Shoah" ett judiskt ord för förintelse som du mycket riktigt påpekar - FÖRE Förintelsen. Det var ett ord som betecknade något allmänt. Efter förintelsen sattes ordet in i ett sammanhang och få judar skulle idag använda shoah om andra folks förintelse. Det är lite det som är poängen. Många judar använder ordet "shoah" för att de inte vill använda det engelska ordet "holocoust" - brännoffer. De vill särskilja sin förintelse från andra folkmord.



    Fullt rättfärdigt.

    2009-04-15 | 21:40:13
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom Johansson säger:

    Jag tror att både du och jag har fått vår beskärda del av lidande, men vad jag försöker säga är att det går bra för mig att sitta här, efter en god middag och några glas gott vin och försöka förstå och ta in allt "ont" som händer i världen, och allt som tidigare hänt och komma med synpunkter om det.



    Vi lever i en så oerhört priviligerad värld.

    Man kan kanske rent intellektuellt förstå "lidande"

    och som du säger sätta sig in i ett våldtäktsoffers situation. Men om man inte har upplevt det själv är man bara en "åskådare". Det handlar kanske om empati eller brist på empati.



    Tom

    2009-04-15 | 21:53:58
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • Elinleticia säger:

    Tom: Okej, då går det bra för dig att sitta efter en god middag etc etc. Jag förstår att du upplever att du inte kan förstå eller sätta dig in i lidande av denna grad - men din oförmåga är inte generell. Du känner inte mig och du kan avgöra huruvida jag är åskådare eller ej.



    Jag talar aldrig om förintelsen på ett lättjefullt sätt som efter ett glas vin. Jag tolkar in förintelsen i min vardag. Lika lite som du kan värdera en upplevelse från Auschwitz, med någon som gömde sig på den ariska sidan, lika lite kan du jämföra och värdera lidande av idag. Jag ser förintelsen i våldtäktsoffer och zebraflickor.



    Jag sitter inte och har "synpunkter" på ondska. För så distanserad är jag inte. Min blogg är inte ett intellektuellt försök att förstå ondska. Den betyder mer än så för mig. Du vet inte vad jag upplevt. Du vet inte om jag våldtagits, misshandlats och om du skulle få det bekräftat, skulle det ändå inte "bevisa" något, eftersom det inte behöver bli bevisat.



    Recensionen handlade om just det.

    Man kan inte jämföra lidande.

    Ergo - kan man heller inte tala om någon annans oförmåga att förstå och uppleva lidande.

    2009-04-15 | 22:17:24
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom Johansson säger:

    Jag tror att det är så att det judiska folket idag vill påminna om deras folks förföljelse och död i den nazistiska mordmaskinen. Och på det sättet kan de nog vara selektiva. Ordet "holocaust" härstammar från det grekiska ordet "holokauston" som betyder brännoffer (till gud).



    Jag har mycket kontakt med Yad Vashem i Israel,

    ett museum och kunskapscenter, och de är endast

    inriktade på det judiska folkets lidande under 2:a världskriget. De har en mycket bra hemsida, men de är som sagt helt inriktade på det judiska folket.



    Folkmordet på det judiska folket inom Tyskland och i de ockuperade länderna är faktiskt unikt.



    Det handlade inte om en militär fiende eller politisk motståndare, utan om ett utrotande av en hel ras, som nazisterna såg det. Och som till slut blev en slags "dödens industri". Och det pågick ända till slutet av den nazistiska eran.



    Man vet inte exakt hur många människor, förutom judarna som mördades av nazisterna, några forkare säger 5 miljoner, andra säger 12 miljoner. Vi får nog aldrig veta sanningen.



    Tom

    2009-04-15 | 22:17:42
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • Tom Johansson säger:

    Nej, jag vet inte vad du har upplevt. Och man kan inte jämföra lidande och hemska saker man har varit med om. Men vad jag var ute efter, när det gäller

    Förintelsen är, att vi inte kan förstå den verklighet dessa människor levde i. Jag ska nog inte skriva mer om det här nu.



    Tom

    2009-04-15 | 22:29:11
  • Tom säger:

    Svara bara om du vill, men jag skulle vilja veta hur du definierar ondska.



    Tom

    2009-04-15 | 22:43:56
  • elinleticia säger:

    Du verkar inte förstå att du gör en jämförelse genom att säga att "vi" aldrig kan förstå. Du får gärna tala om dig själv - men när du innefattar mig i dina generaliseringar måste jag få lov att protestera. Det känns inte som om du överhuvudtaget läser vad jag skriver innan du svarar. Snarare känns det som föreläsningar - men jag vet inte riktigt vem du föreläser för. Min bloggs läsare, eller mig?



    Jag vet naturligtvis vad shoah betyder. Jag vet vad holocoust betyder, jag till och med tillfogade i kommentaren när jag diskuterade ordens användning för att förtydliga innebörden. Jag har läst väldigt mycket om förintelsen till dags datum. Även om jag inte upplevde förintelsen själv så vill jag påstå att jag förstår lidande. Och eftersom jag inte jämför lidande, då jag ser en jämförelse som värderande, tycker jag det är sak samma om du blev våldtagen av en nazist eller en ryss - eller av ett par södertälje-grabbar. Och jag inser förintelsens unicitet - det är ju faktiskt det som recensionen handlar om, även om jag polemiserar mot föreställningen om att den judiska förintelsen, shoah skulle vara mer "värd" än andra folkmord.



    Jag irriterar mig på dina generaliseringar. Upplevelser är alltid individuella. På så sätt kan du ha rätt i att ingen kan "förstå" någon annan. Men någon som blivit våldtagen kan med all trolighet känna igen sig i en beskrivning av en våldtäkt som skedde på romartiden. Det är inte tiden som är poängen, utan upplevelsen i sig.



    För att förtydliga en sista gång:

    Förintelsen var unik på så sätt att den var ett systematiskt folkmord som var tekniskt förfinat. Men lidandet under förintelsen var inte unikt. Lidande har skett både före och efter förintelsen. Det är inte rimligt att jämföra lidande, eftersom det inte kan värderas kvantitativt. Varje försök att göra det är dömt att misslyckas! Att berätta för någon vad hon/han kan "förstå" är en form av värderande.

    2009-04-15 | 22:44:51
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Freddi säger:

    Tom: Jag tycker du blandar ihop förintelsen som unik företeelse och det lidande de som drabbades utstod.

    Ja, förintelsen i sig var unik på många sätt. Storleken, det automatiserade dödsmaskineriet osv.

    Men själva lidandet de drabbade utstod kan väl knappast sättas i en egen unik kategori. Bara för att det som orsakade liandet var unikt, behöver det inte innebära att de drabbades lidande var det.

    Det var unikt många som drabbades och led. Men att säga att varenda en av dessa miljontals drabbade - led på ett sådant oerhört sätt att ingen som nu lever kan förstå, eller kan ha lidit på liknande sätt, det är absurt.



    Ett svenskt barn som blir plågat, misshandlat, skrämt, hotat, sexuellt utnyttjat och emotionellt förstört under varje dag i ett decennium: kan du berätta för det barnet att ett annat barn som åkte tåg i några dagar, gick av vid ett förintelseläger och gasades ihjäl - led ojämförelsevis mycket mer; på ett sätt som vårt svenska lilla barn aldrig kan förstå eller föreställa sig?



    Att sätta förintelsens lidande på pidestal anser jag gör oss blinda för annat lidande i världen - långt borta eller tätt inpå oss. Varje tid och varje sammanhang har sina tragedier och sina lidande.

    2009-04-15 | 22:50:05
    Bloggadress: http://www.freddi.nu
  • Elinleticia säger:

    Tom: Nej jag tänker inte svara på hur jag definierar ondska. Mestadels för att jag tycker det är en vag fråga som i detta sammanhang sätter allting i ett svart/vitt perspektiv. Jag tror att ett sådant "ställningstagande" är av nackdel för förståelse av skeenden - speciellt förintelsen.

    2009-04-15 | 22:54:01
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Jag kanske ska säga "jag" i fortsättningen, du har rätt i att det är en generalisering att skriva "vi", hade du inte påpekat det hade jag aldrig tänkt på det.



    Jag förstår inte hur du tänker när du skriver att

    "lidandet inte kan värderas kvantitativt", vad

    betyder det?



    Ta inte detta som en kritik utan ett sätt för mig att förstå hur du tänker och lära mig mer.



    Tom

    2009-04-15 | 22:58:58
  • Tom säger:

    Freddi:

    Det var ett bra inlägg. Jag tänker på att det här kanske inte är rätt tid och forum att diskutera det här. Förintelsen-Holocoust innebar döden för

    många människor som ni så väl vet redan. Det är inte det som jag är ute efter.



    Kanske är det så att jag försöker förstå (förgäves) hur det kändes att stå där på rampen till Auschwitz-Birkenau och när jag fördes emot gaskammaren.



    Jag var inte där. Jag föddes långt senare och har inte behövt uppleva några förföljeljer,.



    Men jag förstår när du skriver om ett svenskt barn som blev plågat, misshandlat, skrämt, sexuellt utnyttjat och blir emotionellt förstörd. Har man varit med om det vet man vad lidande var och är.



    Med vänlig hälsning

    Tom

    2009-04-15 | 23:28:44
  • elinleticia säger:

    Tom: Det här är inget FORUM. Ibland när du skriver dina långa inlägg i föreläsningsstil, så undrar jag hur du uppfattar min blogg egentligen. Detta är ingen undervisningsblogg! Det är heller ingen blogg där man diskuterar ondska med ett vinglas i handen! Om det är så du upplever den, så upplever du den fel. Av det skälet kan du inte berätta för Freddi att detta är fel forum och fel tid att diskutera i. Det avgörandet har du helt enkelt inte.



    Att förstå förintelsen i den ytliga bemärkelsen "stå på rampen och föras mot gaskammaren" är exkluderande. För förintelsen var så mycket mer. Om du svalt ihjäl i ett getto - upplevde du inte förintelsen då? Självklart inte samma förintelse som den som står på rampen i Auschwitz - men likväl.



    Vad jag försöker be dig om, är att läsa inläggen ordentligt och fundera på vem du föreläser för. Om det är mig du föreläser för - så är du ute på djupt vatten, för hitills har ingen information du skrivit varit ny för mig. Och är det mina bloggläsare du föreläser för - så kanske du har rätt i att min blogg inte är rätt forum.



    Rätt forum är möjligtvis din egen blogg.

    2009-04-16 | 10:52:38
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Jo, du har nog rätt i att din blogg inte är rätt forum att diskutera sånt här. Jag får ta och starta en egen blogg. Hur man nu gör.



    Hoppas du och Freddi har en bra torsdag

    och att det går bra för er i framtiden.



    Med vänlig hälsning

    Tom

    2009-04-16 | 12:24:00

Kommentera inlägget här: