Smuleliten

1 februari 2009 - Monsturös början på månaden

Kategori: Vardagligheter

Oro Inne ute överallt.
Jag är glad att jag börjat simma på allvar, det hjälper lite. Den här veckan har jag varit på badet fyra gånger. Jag kommer definitivt fortsätta. Jag kommer ha två läskurser den här våren, samt en vanlig kurs inom judisk mystik. Den första läskursen är för en av mina favoritlärare som har en nästan ofattbar skön förmåga att plocka samman smultronlistor med böcker. Ibland kan man ju som student vara lite lat och hoppas att man läst några av kursböckerna på listan. När det gäller dessa kurser blir jag bara lycklig av att utvidga mitt läsande. Så jag har väl åtta böcker att plöja igenom inom kort.

Det är Ann Heberleins "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" som är utgångspunkten. Jag läste Heberleins "Människans sexualitet" förra hösten eftersom den fanns på kurslistan. Jag föll handlöst och kontaktade henne direkt efteråt för att berätta att jag uppskattade boken väldigt mycket. Hade det varit idag hade jag inte vågat. För hennes bok handlar ju om MIG. Det väcker så många känslor i mig. Jag vill krama henne och berätta hur underbart det är att någon förstår. Samtidigt inte bara förstår hon - hon är med om det själv. Det kan väl knappast vara något att hylla någon för? Ingen borde behöva.

Men jag ska kontakta henne, för det här är också den inriktning som jag vill satsa mest på i mitt framtida arbete. Jag önskar att kyrkan kan utvidga sina möjligheter att hantera just självskadebeteende. En grej jag tänkt på alla de gånger jag suttit på psykakut eller tjabblat med jävligt konstiga psykologer (alldeles för många som är mer galna än mig) - är att andligheten aldrig får rum. Bota gör man med tabletter eller djupdykning i barndomsupplevelser. Herregud, bara tanken på det gör mig deprimerad. Kyrkan har utbildade präster och psykologer i Lukasstiftelsen. Men det är så lite. Jag tycker att alla präster ska vara utbildade så att zebraflickorna vågar sig in genom de tunga kyrkodörrarna och får veta att dom också är ljus i Gud.

Nu ska jag läsa Pratchetts "Thud" och sen ska jag faktiskt sova. Jag är hiskeligt trött av allt som hänt på sistone och vill egentligen bara isolera mig några månader för att få läka.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: