Smuleliten

26 februari 2009 - Brevkonst

Kategori: Likvidation


Jag skriver som bekant recensioner för sidan, Omforintelsen.se. Tom Johansson skriver också för sidan och när han nämnde att han hade tegelstensromanen "De välvilliga" frågade jag om jag kunde få låna den. Visst, sa Tom och skickade iväg den tunga tunga boken med en liten akvarell på - så att hela paketet såg ut som en vacker installation. Tom är nämligen också konstnär (se hans hemsida om du klickar på bilden) och jag tyckte det var så fint att jag fotade brevet. Stort tack Tom! Jag har redan hunnit till sidan 146 och jag får tvinga mig själv att inte läsa bara "De välvilliga" utan tänka på studielitteraturen också. Det är farligt sånt där!

Kommentarer

  • Tanya säger:

    Man borde skicka fler handskrivna brev, helt enkelt. Nu har jag för övrigt en ny blogg :)

    2009-02-27 | 11:01:35
    Bloggadress: http://www.nattsyster.wordpress.com
  • Tom Johansson säger:

    Kul att du gillade paketet. Inte illa att du

    hunnit så långt i boken. Det är en snårig

    historia minst sagt. Som med många andra

    snåriga historier avslöjas inte sanningen

    (eller det som kan vara "sanningen") förrän

    på de sista 100 sidorna. Men, som sagt, låt

    det ta sin tid. Ingen brådska.



    För övrigt håller jag med Tanya att man borde

    skicka mer handskrivna brev.



    Läser att du recenserat John Aivide Lindqvists

    bok, "Låt den rätte komma in". Den har ju

    också blivit en hyllad film nu också, och

    det är en amerikansk version på gång. Jag kan

    tycka ibland att John skriver "för" mycket,

    att man kunde tagit bort en del. Själva

    historien, som utspelar sig i Sverige, liksom

    "Hanteringen av odöda" skulle nog kunnat kortats

    ner. Men de sista 50 sidorna i "Låt den rätte

    komma in" är väldigt bra. Särskilt de sista

    2 sidorna. Jag tror att det kommer en uppföljare

    på den.



    Tom

    2009-02-27 | 21:54:48
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tanya: Vad kul! Jag kommer definitivt följa din blogg varje dag!



    Tom: Ja, jag recenserade Lindqvists bok för ett tag sen. Jag visste egentligen bara att han var komiker och sen när han slog igenom som författare så greppade jag inte riktigt att det var samma kille. Det är ju väldigt uppenbart att Lindqvist är inspirerad av Stephen King. Och till skillnad från många andra som också gillar King, kan Lindqvist skriva! Men som du säger, hans berättelser skulle vinna på att kortas ner (vilket Kings böcker också ofta gör). I det närmaste (sedan De välvilliga är färdig) kommer jag läsa Kings "Duma Key" som anses vara en av Kings allra bästa hitills. Det kan jag inte motstå. Måste fråga dig om du läst Pratchett ännu? Om inte, så kan jag varmt rekommendera dem! För att inte tala om Faber. Så ...då talar jag inte om Faber - men han är jättebra. Åh det finns så många bra författare! En sak som slog mig när jag satt och läste på omforintelse.se - vi borde skriva ut kopior på b öckerna som vi har i bokhyllorna så vi kan byta och låna av varandra. Mitt bibliotek om förintelsen är tre hyllor lång redan.

    2009-02-27 | 23:38:32
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom Johansson säger:

    Det är lite märkligt det här med Stephen King.

    Han har nog inte betraktats med nådiga ögon från

    mera "seriösa" skribenter och kritiker. Men

    härom dagen läste jag att han numera betraktas

    som en av USA:s mest stilistiska skribenter någonsin, förutom att nästan alla hans böcker

    har varit miljonsäljare och flera blivit filmer.



    En av hans mest omtalade böcker som blev film är

    "The Shining" med bl.a Jack Nickolson och Shelley

    Duvall, den regisserades av Stanley Kubric och

    blev en klassiker. Det sägs dock att King inte

    tyckte den var så bra. En TV-version gjordes

    senare, där Stephen King styrde över det, och

    den blev inte lika bra. Jag tycker att originalet

    är ruskigt bra.



    Men, vilken bra idé det här med att alla vi som

    skriver för Om Förintelsen skulle skicka listor

    med böcker som vi har. Det gäller ju att få ut

    allt som kan vara vettigt och bra om det här

    i och för sig hemska, men viktiga ämnet. Ta upp

    det med Martin.



    Med vänliga hälsningar

    Tom



    Stephen King är, tillsammans med

    många andra en författare som dels har kunnat

    skildra mänskliga öden och äventyr men också

    skrivit om det som vi är mest rädda för. Den

    ondska som drabba oss mitt i den inbillade

    tryggheten som vi lever i.



    Jag håller just nu på att läsa "Duma Key".



    Har inte läst något av Pratchett, men ska

    försöka göra det snart.



    Jag har en hel del litteratur om Förintelsen,

    bl.a Gitta Serenys intervjubok med Franz Stangl,

    som bl.a var kommandant för/i Treblinka. Och

    en annan bok som hon skrivit som delvis handlar

    om det som heter "Tyskt trauma". Jag skickar

    dem gärna när och om du har tid. Men låt dina

    andra studier komma först.



    Med vänlig hälsning

    Tom

    2009-02-28 | 00:18:39
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Gitta Sereny är min husgud, så hennes böcker har jag. AF kämpar för att få hit henne för författaraftnar. Det vore något det! Jag ska plita samman en lista med böcker jag har, så får vi se om fler orkar följa mitt exempel. Stephen Kings "The shining" filmades bra, men inte exeptionellt (enligt mig). Och ska man gå stilistiskt till väga tycker jag att Kings allra bästa är:

    Nyckeln till frihet & Död zon. Maratonmarchen är bland det bästa jag läst också! Ska göra ett blogginlägg om King kontra film. Det är s könt att han börjar få den cred han borde fått från första början! Folk snubblar på genre och sen värderar de efter den. Men King är definitivt en av våra starkaste författare av idag. Han sprutar ur sig lite väl mycket idéer ibland, men det finns alltid guldkorn!



    Om du ska börja läsa Pratchett måste jag få råda dig vilka du ska börja med - så säg till.



    2009-02-28 | 12:46:35
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom Johansson säger:

    Ja, Gitta Sereny är nog min husgud också, hon

    är en gudabenådad journalist och författare.

    Första gången jag läste något av henne var det

    tragiska mordet på en pojke i England "Fallet

    Mary Bell" (som sedan fick en uppföljare "Ohörda

    rop"). Och hon var ju också ett ögonvittne till

    nazisternas illdåd i Frankrike.



    Det är svårt att nämna någon favorit bland

    Stephen Kings alla böcker. Jag skulle nog rösta

    på "Det", som också filmades men som är mycket

    bättre som bok. Jag avundas i alla fall hans

    enorma energi och fantasi. Tänk om han skulle

    få ett Nobelpris......nej, det är nog inte möjligt.

    Men Gitta Sereny skulle kunna få det.



    Ge mig gärna råd om Pratchett, ser fram emot

    det.



    Hoppas du har en bra lördag.



    Tom



    2009-02-28 | 14:54:20
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu

Kommentera inlägget här: