Smuleliten

29 februari 2009 - Tanyas "listjävel"

Kategori: Vardagligheter

1. Stänger du av mobilen när du sover? Jag har sällan koll på var min mobil är, om den är på eller ej. Enda gången jag är noga är om någon av mina vänner mår väldigt dåligt, för då vill jag att de ska kunna nå mig direkt.
2. Vem såg dig senast naken? Freddi
3. Hur såg du ut på högstadiet? Jag var rätt söt, hade alltid hängselbyxor i jeans, korta toppar i starka färger och gick barfota.
4. Hur kommer du se ut om tjugo år? Glädjerynkor & mysig, man ska bli glad av att se mig
5. Hur var du på dagis? Jag och mina två bästisar Lina och Mats brukade ställa till massor av elände. Vi smet in i köket och saltade maten och tryckte in konstiga saker i eluttagen. Men jag var också väldigt närhetsberoende och ville läsa böcker tillsammans med fröknarna.
6. Hur är du att ha som arbetskamrat? Ärligt talat är jag nog rätt jobbig att jobba ihop med. Jag har lätt för att "ta över" organisationen och tvinga mina medarbetare att jobba lika mycket som jag, lägga ner lika mycket energi. Jag är väldigt idérik och om man gillar att förnya saker är jag TJEJEN....men annars, troligen lite udda.
7. Har du celluliter? Massor, har anlag för såna där :(
8. Biter du på naglarna? Vilka naglar? Jag önskar jag kunde sluta, men så fort jag blir det minsta oroad så börjar jag gnaga.
9. Har du något handikapp? Dövhet
10. Är du rädd för att få hängbröst? Rädd? Jag skulle inte bli särskilt glad, men rädd är jag nog inte.
11. Tror du att gud är en man eller en kvinna? Gud är gud. Vi använder manliga attribut eftersom vi har en patriarkalistisk tradition i kyrkan. Egentligen borde vii säga att Gud är både fader & moder. Jag tror Gud är könlös
12. Svär du? Mycket
13. Är du trevlig mot Jehovas Vittnen? Jag bjuder in dem på te och kaka. Men det är evigheter sen de var här sist så jag antar att de blev lite skrämda sist
14. Hur homo är du på en skala 1-10? hm....en fyra kanske
15. Tror du på utomjordingar? Rent generellt nej - men å andra sidan vet jag ju att Mona Sahlin faktiskt existerar - så ...tja det är lite tveksamt
16. Om du var tvungen att välja en maträtt som du måste äta varje dag livet ut, vad väljer du? Solrosens vitlöksmarinerad oxfilé
17. Vilken mat är den största missen att bjuda dig på? Jag är inte jätteglad i gröt, eller rotfruktsmos.
18. Har du blivit arresterad? Nopp aldrig
19. Ljuger du? Nej, jag kan inte ljuga. Ibland tränar jag på Freddi. Som längst har jag hållit masken i tjugo sekunder.
20. Har du kysst en polis? nej
21. Är du rädd för Securitasvakter? varför skulle jag vara det?
22. Har du någonting att dölja? Eh, kanske
23. Vad har du på din nyckelknippa? En söt nallemojäng som jag fick av Margareta när jag gick i högstadiet, samt mina husnycklar och nycklarna till Okki
24. Är du/har du varit gift? Ja jag är gift
25. Skulle du gå upp klockan tre på natten för att hämta pojkvännen från krogen? Nej det skulle jag nog inte.
26. Kan du laga cyklar? Nej
27. Kan du fixa med bilar? Vill inte
28. Brukar du köra om? nej
29. Kan du baka bröd? nej
30. Vet du hur man frostar av en frys? nej (börjar känna mig lite trotsig just nu)
31. Vilken tv-serie skulle du helst leva i? Top Model skulle vara rätt fränt

Jag utmanar härmed dessa bloggare att göra denna lista: Jenny K, Mana, Eva P, Rum 237, Prellan & Tom

Kommentarer

  • Tom Johansson säger:

    Jag antar din utmaning:



    1. Stänger du av mobilen när du sover?

    Absolut. När jag sover, vilar, läser eller

    vill vara ifred så är den alltid avstängd.



    2. Vem såg dig senast naken?

    Det var nog min kära särbo Annika. Annars

    är jag inte så pigg på att visa mig.



    3. Hur såg du ut på högstadiet?

    Det var på 70-talet, så jag hade utsvängda

    jeans (dyra tyvärr), skjortor med mönster

    och ofta den numera återkommande "fiskar-

    tröjan". Jag hade långt hår, men det var

    alldeles rakt, och det gick ju inte an, så

    min mamma hjälpte mig att "styla" det med

    sina elektriska "Carmen Curles". Hm...



    4. Hur kommer du se ut om tjugo år?

    Grå-eller vithårig med några fina rynkor

    kring ögonen. Jag är så pass gammal nu så

    jag bryr mig egentligen inte om hur jag

    ser ut inför andra, men jag tror att de

    flesta tycker om mig som jag är.



    6. Hur är du att ha som arbetskamrat?

    Under den tiden som jag arbetade var jag nog

    en förträfflig arbetskamrat. Jag har alltid

    försökt att se människor från deras bästa sida

    och överse med deras dåliga sidor, väl medveten

    om att jag också har dem. På ett sätt handlar

    det dels om psykologi och om "rangordning".

    Människor (inklusive mig) fungerar på olika

    sätt, men om man lär sig hur en människa

    reagerar/fungerar kan man anpassa sig själv

    till det (förutsatt att det inte är FÖR jävligt),

    och få arbetet att fungera bra.



    7. Har du celluliter?

    Häromdagen cyklade jag till Annika, och en jätte-

    svärm med kajor passerade över mig och för första

    gången.....plash....en fågelskit rätt på huvudet.

    Hm... nej, celluiter har jag nog inte, tror jag.

    Vad är egentligen celluiter?



    8. Biter du på naglarna?

    Nej. Slutade med det när jag gick i 6:e klass.

    Däremot äter jag en massa popcorn.



    9. Har du något handikapp?

    Hm..ja, det har jag. Jag har social fobi

    och en massa annat, men det skriver jag nog

    inte om här. Men om du vill veta mer så

    kontakta mig.



    (Jag hade en fråga till dig, är du helt döv?

    Hur länge har du varit det och hur meddelar

    du dig med ex. din man? (personlig fråga,

    svara bara om du vill och tycker det är ok.).



    10. Är du rädd för att få hängbröst?

    Nja, nej, det tror jag inte. Men eftersom

    jag är man så kanske det inte är så stort

    problem. För mig får gärna kvinnor ha häng-

    bröst, det är ju människan man tycker om,

    inte vilken form hennes bröst har.



    11. Tror du att gud är en man eller en kvinna?

    Gud är något som vi inte kan förstå, och

    aldrig kommer att förstå. För mig är Gud

    urkraften. Men människor har alltid försökt

    hitta bilder eller aforismer om Gud och Jesus

    för att "förstå". Jag tror det är lönlöst.



    12. Svär du?

    Nej, faktiskt inte. Jag pratar över huvudtaget

    inte mycket utan skriver mest. Men, jag kan

    erkänna att jag då och då undslipper mig ett

    "helvete också".



    13. Är du trevlig mot Jehovas Vittnen?

    Jag är inte ett Jehovas vittne själv, men har

    kontakt med en medlem av de äldstes råd här

    och vi har en mycket intressant kontakt. Jag

    är mycket intresserad av olika trosriktningar

    och försöker lära mig hur de tänker. Så, svaret

    på din fråga är: Ja.



    14. Hur homo är du på en skala 1-10?

    Svårt att säga, jag skulle nog säga

    7, även om jag betraktar mig som hetero-

    sexuell. För mig är kärleken och omtanken

    det viktigaste. Oavsett kön och sexuell

    tillhörighet.



    15. Tror du på utomjordingar?

    Ja. Absolut. Det vore mycket märkligt om

    vi vore helt ensamma i universum. Dessutom

    tror jag på att det finns flera separata

    dimensioner i det jordiska livet, som vi

    kan förnimma men inte komma in i.



    16. Om du var tvungen att välja en maträtt som du måste äta varje dag livet ut, vad väljer du?

    En rejäl grönsaks-och köttsoppa med ris till.



    17. Vilken mat är den största missen att bjuda dig på?

    Nästan blodigt oxkött.





    18. Har du blivit arresterad?

    Nej, men härom kvällen passerade jag

    en polisbil utan framljus på min cykel.

    De åkte vidare som tur var.



    20. Har du kysst en polis?

    Inte en nuvarande, men hon blev det sen.



    21. Är du rädd för Securitasvakter?

    Jag har faktiskt varit en Securitasvakt

    en gång, med skarpladdad pistol och allt.

    Bevakade bl.a dåvarande sovjetiska ambassaden

    och USA:s ambassad i Göteborg. Men jag var nog

    inte av "Det rätta virket". Nej, så jag är

    inte rädd för dem.



    22. Har du någonting att dölja?

    Absolut. Den som söker skall finna.



    23. Vad har du på din nyckelknippa?

    För ung. 15 år sedan hade jag besök av en

    kär och innerlig vän. Vi satt på balkongen

    och drack vin och pratade. När hon skulle

    gå så kysste vi varandra. Sen gick hon,

    men kom tillbaks, och ångrade sig igen.

    Hon hade sedan några år tillbaks försökt

    bilda ett nytt hem med en man och barn.

    Ett par månader efteråt fick jag ett

    same-smycke av henne, en snidad bit av

    ett renhorn. Den har jag fortfarande

    i min nyckelknippa.



    24. Är du/har du varit gift?

    Nej, jag har aldrig varit gift. Jag är inte

    särskilt romantisk av mig på det sättet.



    25. Skulle du gå upp klockan tre på natten för att hämta pojkvännen från krogen?

    Om min "flickvän" var ute och festade fick hon

    nog ta hand om sig själv. Jag skulle aldrig

    åka och hämta henne.



    26. Kan du laga cyklar?

    Ja.



    27. Kan du fixa med bilar?

    Ja, om det är en något äldre modell.



    28. Brukar du köra om?

    Jag kör inte bil alls längre, men på den

    tiden jag gjorde det var jag extremt försiktig.



    29. Kan du baka bröd?

    Mja.....



    30. Vet du hur man frostar av en frys?

    Ja.



    31. Vilken tv-serie skulle du helst leva i?

    Jag följer inga TV-serier så jag vet inte

    vad de heter. Men, kan man leva i filmer?

    I så fall skulle jag vilja vara Clarise

    Starling i "När lammen tystnar". Eller

    Brad Pitt i "Seven". (Undrar varför man inte

    gjort en uppföljare på den.)



    Varma hälsningar till dig och Freddi!

    Tom





    2009-02-28 | 17:35:08
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Vad kul att du tog dig tid att svara på den här långa listan. Angående din fråga om min dövhet - tveka aldrig att fråga. Jag har absolut inget emot att diskutera det. Jag föddes hörande, men en grav hörselskada upptäcktes när jag var fem år. Min hörsel skulle troligen försvinna helt men hörapprater hjälpte bra ett par år. När jag var mellan 15-17 år försvann hörseln helt och jag blev döv. Jag var skicklig på att avläsa, vilket blev mitt fall, för folk tyckte inte att jag behövde teckenspråk. Men avläsa kräver så extremt mycket energi och det slutade med att jag gick i väggen. Cochlea implantat diskuterades från start, men jag kände mig kränkt av att alla runt om mig ville att jag skulle operera mig för deras skull. De var inte beredda att lära sig teckenspråk för min skull. Jag valde att leva som döv i åtta år ungefär. När jag var 25 år bestämde jag mig för att göra operationen. Jag fick tillbaka delar av hörseln, men räknas som gravt hörselskadad och är fortfarande i behov av tsp. Eftersom jag levt på "eggen" så är min döva identitet inte särskilt trygg, och inte heller min hörande. Jag står liksom mitt emellan två ytterligheter. Om du vill läsa mer om hur mitt liv förändrats sedan operationen finns det massor av texter under "secondhandbarn". Kramar

    2009-02-28 | 18:36:37
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom Johansson säger:

    Det här är kanske inte rätt plats att diskutera

    det här, men jag undrar: Hur mycket hör du? Kan

    du ex. lyssna på musik eller tal i normal nivå?

    Vad är "tsp"?

    Tom

    2009-02-28 | 20:07:13
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Helt okej plats att diskutera det på. För det första är det ju svårt att definiera "höra". Många döva kan höra ljud med hörapparater, men tekniska hjälpmedel är inte nog för att de ska urskilja tal och då blir teckenspråket livsviktigt. När jag var helt döv kunde jag ändå höra smällare (bredvid mig) och eftersom hjärnan hade vant sig så väl vid att tolka synförnimmelser som ljud så hör jag - även när jag inte har CI på mig, när en dörr slängs igen. Hjärnljud. Inte riktiga ljud. Under den period då jag var helt döv så var jag rätt fanatisk på att behålla mitt talspråk. Jag talade, jag upprepade älsklingsmusik i mitt huvud och tvingade mig själv försöka hålla kvar i det. När jag sen fick CI så fungerade det väldigt bra. Troligen på grund av att jag hade hållt kvar i hörseln så länge, även när jag inte hörde något. Det CI gör är att istället för att använda örat, går förnimmelserna direkt till hörselnerven och hjärnan omformulerar det ljud som den hör ...till ljud som jag kan förstå. Det är väldigt olika hur bra jag kan höra. I mörker hör jag absolut ingenting! Jag måste alltså se för att kunna höra. När många pratar samtidigt ser jag inte heller varifrån ljudet kommer och då blir allt bara kaos.



    Under idealistiska omständigheter när någon teckenstödtolkar och jag är ensam med personen, så hör jag nog normalt. Men det är aldrig så pass ideeala omständigheter man rör sig i.



    Angående musik är det en lite kvistig fråga. Huruvida man hör musik med CI beror helt på om hjärnan minns hur man hörde musik när man "hörde". Följaktligen hör jag musik jag känner till, alltså hört förut - väldigt bra. CI apparaten är tusen gånger bättre än de hörapprater jag hade (hade de allra starkaste och de var kvalitativmässigt usla - rundgång och sån skit hela tiden). Jag har förvånat mig själv med att kunna lära mig ny musik, men det krävs att jag lyssnar noga och ofta att någon mimar texten till, eller slår takten så jag ser.



    Lång utläggning. Resultatet för de som fått CI varierar oändligt mycket. Ett barn som fötts döv och varit döv i fyra år kan inte få CI. Hjärnan har helt enkelt utvecklats förbi det stadiet då en sån operation skulle vara möjlig. Därför opererar man idag barn så fort som möjligt. Det innebär att dövhet håller på att förintas. Bra eller dåligt? Hetta ämne! Men det är alltså döva som hört förut som kan ha nytta av denna teknik. Tydligen är jag en av de patienter som det fungerat bäst på. Av den orsaken försöker jag dämpa lyriken - eftersom resultatet för andra inte alls behöver bli så här.



    Min dröm när jag fick CI var otroligt liten. Jag ville bara höra skillnad på ljus och mörker, eller snarare - när något började låta - och när något slutade. Så att jag, om jag avläste, visste när någon slutade prata. Mina förväntningar var jättelåga så jag är lycklig idag.



    Drömmen just nu - det är snarare är att lära mig prata skånska...så där riktigt räääligt extremt...!

    2009-03-01 | 20:36:37
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Lena E säger:

    Eftersom ni diskuterar CI här kommer lite från mej med, och jag hoppas det är Ok??! Jag undrar om du har Happ på det andra örat? Om inte, hur har du lyckats att få så bra ljud i Cippen?? Jag undrar för jag är sååå besviken på mitt Cippljud! Jag använder Happ på andra örat och klarar mej inte med bara Cippen! Och ska jag träffa mer än en person måste jag koppla på min SmartLink!Vi gick till samma inställare, du och jag, Christer. Jag opererades lite efter dej. Hörde skitbra i början, men sen har det bara dalat utför, tyvärr.



    Kramen

    Lena, i Malmö

    2009-03-02 | 00:25:19
  • Tom säger:

    Hej igen!

    Kan du inte göra en lista på de låtar du minns

    och fortfarande lyssnar på?



    Må väl.

    Tom



    2009-03-04 | 17:13:04
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • stefan vallin säger:

    hej, fick tips om din blogg av min gode bror Tom, intressant o kul läsning, tänk vad lite jag visste om min bror, tack för den utmaningen. Må väl/walle

    2009-03-06 | 22:49:41

Kommentera inlägget här: