Smuleliten

11 januari 2009 - Tipsad kolkonrulle

Kategori: Film och media

Av de av M. Night Shyamalans filmer jag sett har han allitd lyckats balansera sig fram på orginalitetens gräns. Mitt första möte med "Sjätte sinnet" gjorde mig exalterad, "The Village" tyckte jag hade en kuslig stämning och kul vänding. Resten av hans filmer har jag inte orkat se och den här önskar jag att jag låtit bli att se. Den var förvirrad, långsam, ofokuserad, töntig, icke trovärdig, värdelösa repliker, stelt skådespel... 

För att kunna stoppa filmen i någon annan genre än kolkonrulle så skulle jag få uppfinna begreppet hippierysare. Det är meningen att vi ska känna skräck inför vad naturen kan göra mot oss om vi inte är snälla mot den. Men detta blir mest flummigt - och en bris som blåser genom träden är aldrig skrämmande. Åtminstone inte när M. Night Shyamalan tar tag i det. Stephen King kanske skulle ro i land med det - men här blev det bara: "Jaha, titta. Nu blåser det igen."

Handlingen: Plötsligt börjar folk bete sig konstigt i central park i New York. Sedan börjar de ta livet av sig i massor. Folk hoppar från byggnader och skjuter sig med mera. Tv-nyheterna pratar om terrorister som släppt ut nervgifter. Men ingen vet säkert. Det enda som sägs är att folk måste lämna stan. I större städer runt om i nordvästra USA börjar liknande saker hända. Allt eftersom människor flyr ut på landsbygden sprider sig giftet till mindre och mindre orter och man är inte säker någonstans.
Efter ett dygn har det gått över. Expert säger att: "Jag tror naturen hämnas och detta är bara början." 
Sedan slutar filmen med att allt börjar om igen. I Frankrike.

Ja, har man sett. Där avslöjade jag slutet på filmen. Men det gjorde jag bara för att en gång för alla döda den sista gnista av motivation ni skulle kunna tänkas ha kvar att se filmen. Men jag gör det för er egen skull. Storyn kan lura er, precis som den lurade mig. Den verkar intressant och spännande. Det är den inte. Och jag känner att jag måste rädda er. Rädda två timmar av ert liv som ni kan göra viktigare saker med. Som att se ett stearinljus brinna ner, eller lägga alla korn i ett strösockerpaket på rad - vad vet jag. Se inte denna film.

Jo, just det. Det fanns huvudpersoner i filmen som det var meningen att man skulle engagera sig i. Det gjorde jag inte.
//Freddi




 

Kommentarer

  • Ceriadwen säger:

    Nej, jag håller med, den här är inte bra. Jag gillade dock hans film "Lady in the Water", som har väldigt mycket saga över sig. Den ser väldigt billig ut, men berörde mig. :)

    2009-01-11 | 19:05:35
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: