Smuleliten

14 mars 2009 - Modellbabbel

Kategori: Fotofrenesi

Plåtningen igår gick mycket bra. Modellen heter Helena och är en trevlig tjej från Stockholm som pluggar här i Lund. Helena har starka drag och liknar tycker jag, Mena Suvari. Hon blir vidunderligt vacker i starka färger och gjorde ett fantastiskt jobb igår. 

Som vanligt när jag plåtar försöker jag hålla mig till ursprungsidéen, vilket i det här fallet var underkläder, pastellfärger som i näckrosor, med mjuka toner. Det temat höll vi fast i, även om plåtningen utvecklades mot det kontrastartade ju längre vid kom.  Bilderna är tagna utan blixt och staffliet är min allra bästa vän (trots att jag lyckades slingra in mig i stafflifötterna och ramla omkull vid ett tillfälle under plåtningen *skamrosor!*). Efteråt har jag beskurit bilderna och justerat nivåskillnader, färgbalans och gjort om somliga av bilderna till svart/vitt. Men ingen av bilderna är dock retuscherade. Jag  tycker bilderna blir mindre levande när man låter perfektionisten i sig hållas - och bättre när man släpper på kontrollbehovet. Igår när min dator kraschade och min redigering av bilderna försvann - kändes allt kaotiskt, men imorse insåg jag att bilderna snarare vann på att inte retuscheras. 

Det är också ett viktigt statement. Nu när var och varannan bild i veckomagasin är retuscherade bortom all igenkännlighet tycker jag det är viktigt att visa hur vackra vanliga tjejer är. Jag lyckades fånga Helenas skönhet och somliga bilder känns nästan magiska! Jag är alltså nöjd, och bäst av allt? Det är modellen också!

Redigering: Innebär att man beskär bilderna, anpassar färgton och nivåskillnader. Bilden förändras inte, utan pimpas upp lite grann. Inget läggs till - eller tas bort!
Retusch: Innebär att man tar bort små saker i bilden, tex finnar/blåmärken/klädmärken. Det finns mild retuschering och hård. I vanliga magasin har fotograferna ofta tagit bort alla skavanker hos modellen, jämnat till hyn och gjort den "soft", vilket gör att inga porer syns och sällan födelsemärken. Ringar kring ögonen tas bort, och idag har de flesta tidningar tillgång till så fräcka dataprogram att de kan manipulera modellens kropp om de vill.
Manipulering: Innebär att du förändrar modellens kropp. Du kan göra näsan mindre, benen längre och brösten större. Manipulering är för mig den värsta formen av retuschering. Den skapar en bild av tjejen som inte stämmer ALLS i verkligheten. Idag är det få fotografer som skriver om de har manipulerat bilden eller ej, vilket jag tycker är ett brott mot regler som finns inom all reklam. Man får inte ljuga i en text - så varför ska man få göra det i en bild?

Kommentarer

  • Anders säger:

    För de som gillar när retuscheringen går förlångt eller bara är inkompetent är denna sida ett guldkorn!



    http://photoshopdisasters.blogspot.com/



    Puss

    Anders

    2009-03-15 | 09:33:47
    Bloggadress: http://www.anderscelin.com/Blogg/BloggFrameset.htm
  • E säger:

    Blev ju en hel del tokbra bilder =)

    2009-03-15 | 10:22:27
  • elinleticia säger:

    Anders: Ge mig iallafall liiiiiiiite feedback på de här bilderna. Men jag gillade sidan. Det var de dummaste photoshoppningarna jag sett på år och dag. Pinsamt faktiskt.



    E: Tack sötaste. Fråga din Maria om hon vill modella för mig!

    2009-03-15 | 15:39:33
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Alshammar - Style As Lifestyle säger:

    fint!

    2009-03-15 | 15:56:16
    Bloggadress: http://halshammar.se
  • Ceriadwen säger:

    Wow, vilka vackra bilder!!! Jag gillar modellen mycket, inte behöver hon någon retuschering. ;)

    Tycker om "konceptet" i bilderna, du är bra!

    2009-03-15 | 18:44:04
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Ceriadwen: tack snälla du!!!

    2009-03-15 | 18:52:41
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: