3 februari 2009 - The Reader
Kategori: Film och media
Det finns bra litteratur om nazitiden och självklart DÅLIG. Detsamma gäller film. Bara för att du sätter på Tom Cruise (förlåt Katie) en nazi-uniform, har du inte en bra film. Snarast tvärtom. Sen finns det såna filmer som låter förintelsen spela birollen i historien ungefär som i "Den engelska patienten" (som för övrigt är den tråkigaste film jag sett i mitt liv). I "The Reader" som Kate Winslet vann Oscars för är situationen lite sådan. Och det är faktiskt vämjeligt
Recension av The Reader

Tadaaaaaaaaaaa! De andra vakterna kommer undan med fyra års fängelse men inte Hanna Schmitz som istället får livstid. Och allt detta hade alltså kunnat undvikas om bara.......(en ring, min bil - jag kunde fått tio judar för den här....*böööl*) - OSCARSVARNING!

Kortfattat. Ni som gillade "Den engelska patienten" kommer älska den här romantiska idiotin.
Ni andra kanske undrar, precis som jag - varför en pedofili historia får så mycket uppmärskamhet. Det är svårt att föreställa sig samma film men med en ung oskuldsfull flicka som blir förförd av en äldre nazistisk herre. Inte lika gulligt? "Lolita" väckte rabalder på sin tid och nakenscener fanns det inte särskilt många av. Men i denna film får du (såvida du inte blundar dig igenom halva filmen) se Kate Winslets nakna lekamen fördärva en ung pojke över ett halvt decennium. Och det kallas kärlek. Nazisthistorien är inte särskilt intressant i sammanhanget för filmen handlar väldigt lite om den skulden. Att Hanna Schmitz visar sig ha haft ett förflutet som brutal lägervakt blir bara provocerande om vi tror att alla nazister har utstående ögon, tjurnacke och haltar (samt pratar engelska med tysk brytning med undantag för långa haranger av svordomar - som självklart uttalas på ren tyska). Och med sådan utgångspunkt är Hanna Schmitz ett vackert undantag som blir orättvist behandlad men tar sitt straff med högbröstat mod.
Det själva faktum att Hanna Schmitz är lika skyldig som de andra väktarna tycks överses eftersom hon "tvingas" ta på sig skulden för det övergripande ansvaret i aktionen. När de andra väktarna skyller på Hanna, tar hon på sig skulden för att slippa erkänna sin analfabetism. Det gör det hela lite hjälteaktigt - om man är dum i huvudet.
Vi glömmer bort det faktum att analfabetismen borde vara det MINST skamfyllda i sammanhanget. Den enda tänkbara orättvisan ligger ju i att alla väktarna borde fått samma straff som Hanna -
men isåfall hade det inte blivit mycket till film - och knappast någon oscarsnominering.
Bara grå vardag.
Hannas skuld för deltagandet i förintelsen diskuteras överhuvudtaget väldigt lite. Det känns som om den nazistiska storyn fanns där för att fylla ut en möjligt tragisk kärlekshistoria. Dock en kärlekshistoria som bara är tragisk i den mån att den överhuvudtaget ägde rum - inte för att den tog slut!!! För det handlar faktiskt om en vuxen kvinna som förgriper sig på ett barn. Men pedofili tycks vara okej om förövaren är kvinna och dessutom väldigt vacker. Då är det skillnad på folk och folk. Givetvis också på brott och brott.
Jag har följaktligen lärt mig att allt kan bli sexigt och kul om det bara presenteras i ett sött rosa paket med ett hakkors, hjärtan och döskallar på.
Om filmen inte hade varit så kul att såga, hade jag gett den en etta. Men .....okej då, den får en tvåa.
Bloggadress: http://www.tomweb.nu