Smuleliten

4 mars 2009 - Tio topp lista

Kategori: Film och media

Tom bad mig skriva ner några låtar som jag mindes och lyssnade på före jag blev döv. I stort sett lyssnar jag på samma musik idag - men här är mina favoriter;

1. "Om våren" - Totta Näslund
2. Mack the knife - Ella Fitzgerald
3. Freedom - Jimi Hendrix
4. Albatross - Fletwood Mac
5. Lady be good - Count Basie
6. Lasse Liten blues - Cornelis Vreijswik
7. River - Joni Mitchell
8. Flirtige Knut - Lasse Berghagen
9. Det åttonde spåret till filmmusiken "Blå filmen" av Kristoff Kischlowski
10. Flickan med guldbruna ögon - Joakim Thåström


Den första låt som jag hörde efter operationen - samma dag som inkopplingen - var "Veronica" av Cornelis. . Den vackraste sång jag vet är dock "Amazing grace" - vilken sjöngs på vårt bröllop precis innan vigseln. När jag går bort ska Fleetwood macs "Albatross" spelas - för det är så jag tror evigheten är./låter. Förutom ovanstående låtar lyssnar jag idag även mycket på Mikael Wiehe, The Doors och filmmusiken till Schindlers list. Kompositören till denna filmmusik gjorde musiken till Obamas presidentinstallation (onödig kuriosa) och vidare har jag alltid älskat Stravinskys "Våroffer"

Kommentarer

  • Tom säger:

    "Albatross" är en klassisk låt. Jag förstår ditt val, och resten av din lista sitter jag bara och nickar och samtycker till. Jag sitter just nu och spelar in en "The best of" till min Annika, och just nu är det tidig Otis Redding och Cornelis.



    Jag brukar då och då spela in såna här "Best of"-

    CD som jag kan skicka till mina vänner. Jag har 2 stycken mall-skivor just nu.



    En kanske dum fråga:

    Om jag skulle skicka dig en sådan skiva, kan du

    "höra" den då.

    Tom

    2009-03-05 | 00:24:47
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Om du skickar med texterna så kan det fungera. Det är svårare för mig att höra instrumentala låtar än enkla visor. Jag hade rätt avancerad smak innan jag blev döv, förutom dem jag nämnt lyssnade jag på Frank Zappa och Yes. Jag kan lära in ny musik - det är bara mer påfrestande än den jag känner till sedan tidigare. Jag måste dock säga att jag sedan jag fick hörseln tillbaka knappast upptäckt någon "ny" musik, nya grupper efter 90-talet, som jag facineras av. Jag tycker det mesta är skräp. Och min toleransnivå är skitlåg - om jag ska bemöda mig att lyssna in på ny musik ska den vara kanon :)



    Jag skulle bli jätteglad om du ville skicka musik till mig! Och det är spännande att du gillar samma typ av musik - för då kanske vi kan ha utbyte även på den fronten. I bokväg har du gett mig en oändlig gåva. Verkligen! Jag är precis klar med "De välvilliga" som får en stark femma i betyg!

    2009-03-05 | 18:33:07
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Vad intressant att du gav "De välvilliga" en

    femma. Det ska bli intressant att kanske i fram-

    tiden läsa din recension. Frank Zappa och Yes

    är något av "husgudar" här, till min särbos

    stora förtrytelse. Men jag gillar så mycket annat,

    men jag är nog inte "up to date" när det gäller

    den nyaste musiken. Det blir nog så. Men, jag

    bränner min första "The Best of" till dig, kanske

    du tycker om något, vissa inte.

    Må bra.

    Tom

    2009-03-05 | 18:54:37
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu

Kommentera inlägget här: