Smuleliten

9 september 2009 - Övertramp, röd flagg

Kategori: Vardagligheter

Vecka 2
Jag sitter utanför Elinleticias klassrum. Jag har funnit mig ett hörn där jag packat upp min dator och kopplat ut mig på internet via 3G. Har jag bara detta spelar det ingen roll var jag är. Jag kan lika gärna sitta hemma i min kontorsstol som i en trappa på Hvilans folkhögskola.
Ned för trappan kommer en av Elinleticias lärare. Han passerar mig och stannar sedan upp. Vänder sig om och frågar:
"Det är du som hjälper hon i SKG som sitter i rullstol?"
"Eh... ja."
"Har du heltidsanställning för att göra detta? Jag menar det kan ju bara bli ett par, tre gånger om dagen som hon behöver hjälp med rullstolen."

Jag håller upp min vänsterhand med vigselringen.
"Ja, på heltid kan man ju säga att jag gör det. Elinleticia är min fru. Jag har fixat så jag jobbar natt så jag kan vara här på dagarna och hjälpa till."

Han stannar upp ett tag som för att bygga om sin världsbild något. Sedan snabbt, på väg ut genom dörren:
"Jaha, vad bra. Praktiskt."

Just när det skedde tyckte jag bara att han gjorde bort sig. Men ju längre tiden gått desto mer börjar jag fundera kring vad han egentligen var ute efter.

Jag vet att han sett mig hjälpa Elinleticia med rullstolen.
Han har då av det dragit slutsatsen att jag är Elinleticias personliga assistent.
Han har därefter funderat kring detta och gjort vidare antaganden: Elinleticias personlige assistent jobbar sammannlagt 30 minuter om dagen och sitter övrig tid och latar sig.
Detta ger han sedan uttryck för inför mig.
Till vilken rimlig nytta?

ÄVEN OM jag nu varit personlig assistent, vad ville han tillsammans med mig komma fram till?
- Att det är slöseri på samhällets pengar att ha en personlig assistent som sitter och dräller när det bara behövs så lite hjälp?
- Att jag bör hålla med om detta?
- Att jag borde skämmas och i stället göra lite nytta under den tid jag inte hjälper Elinleticia. (Diska i köket? tvätta hans bil? plocka fallfrukt? VAD?!)
- Att Elinleticia borde  skämmas som upptar resurser från samhället. Resurser som kunde använts till annat. (Se "tvätta hans bil mm.")
- Att han och jag ska bilda en pakt som ska titta menande på Elinleticia och med underförstående hummanden sända uttrycket: "Jaha ja, där sitter du i rullstol och blir uppassad."?

Hur jag än vrider och vänder på det förstår jag inte seriöst vad ha ville komma fram till. Och detta OM jag hade varit personlig assistent - något han bara fördomsfullt och värderande antog.
Jag och Elinleticia fick bli två dockor i hans inre, dömande dockteater - helt frikopplad från en verklighet som han egentligen inte verkade riktigt bry sig om. Då han helt tappade intresset när hela grunden för hans antaganden falsifierades.

Kommentarer

  • Anders säger:

    Hehehe

    Man gör lätt dockteater av sina betraktelser i sitt inre, allt för ofta.

    Själv kom du på en hel del scener med Elinleticias nyfikna och fördomsfulla lärardocka, med dialog och allt. ;-)

    Jag hoppas att allt är bra med er annars. Saknar er och vill kramas!!!

    Puss på valfritt ställe

    Anders

    2009-09-11 | 15:59:50
    Bloggadress: http://www.anderscelin.com/Blogg/BloggFrameset.htm
  • förnuftet säger:

    Han kanske bara var nyfiken?

    Han kanske bara såg någon sitta där och kände för att kallprata lite och den frågan var det enda han kunde komma på?

    Han kanske kände att det skulle vara ovänligt att bara gå förbi en människa som ger en annan människa kärleksfull vård innan han går vidare?



    2009-09-18 | 12:47:10
  • elinleticia säger:

    Förnuftet: Intressant "namn" som du valt att skriva under - även om det är anonymt. Men självklart har du rätt i att Freddi fullständigt kan missuppfattat denna medmänskliga gest. Å andra sidan kan det faktiskt vara så att denna gest inte alls var särskilt respektfull och att hans uppfattning stämde bra med situationen. Jag vet inte för jag var inte där. Men jag vet att det finns andra saker att fråga personer om - än om just yrket.



    Att vara personlig assistent kan vara rätt känsligt. Det är något man pratar med den som "brukar" den personliga assistenten. Och i detta fall råkade det ju vara JAG. Och assistenten i fallet råkade vara min man som inte är min personliga assistent men hjälpt mig under tiden jag suttit i rullstol. Jag föredrar att lärare (och detta var ju min lärare) - frågar mig om de undrar något om assistentens arbetstider.



    Men som sagt - visst kan avsikterna missuppfattas. Sånt händer ju

    2009-09-18 | 20:55:15
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: