Smuleliten

29 april 2008 - Valborg

Kategori: Secondhandbarn


Jag är säkerligen den tråkigaste människan som finns, men valborg är inte min grej. Jag gillar att föreställa mig att jag är en social människa, eftersom jag alltid är sån OM det är fest och OM jag är på humör. I själva verket är jag sällan på humör för fester. Jag gillar att bli tillfrågad precis som alla andra - men när det kommer till kritan tycker jag det är bra mycket mysigare att ligga och läsa en bok istället för att sitta och avläsa vad folk säger. Och det har väl lite med det att göra - handikappet. Fester är sällan roliga när det kännss om ett stort jävla KRAV att fungera normalt och vara "trevlig" på ett sätt som oftast kräver mer av mig än av andra. Sen jag fick hörseln tillbaka är jag egentligen ännu drygare än innan.

Fast det är lögn förstås för jag var aldrig dryg i festsammanhang innan utan snarare tvärtom. När jag väl var där kunde jag ju inte låta all energi gå till spillo - och utan att engagera mig missar jag massor. Utan att kräva uppmärksamhet hamnar jag i mörkret. Det är så självklart att jag sällan ens tänker på det. Jag MÅSTE vara mitt i för att kunna vara social och trevlig - för det är där folk pratar till DIG och inte vid sidan om - det är där folk är förtroliga och de lite spejsade folket finns. Hamnar jag utanför orkar jag inte hålla igång och sen är det som en tidvåg som drar mig tillbaka. Som att simma i en ström och jag orkar helt enkelt inte. Så när jag väl är där - satan vad jag är bra! Jag pratar, jag skrattar, jag skämtar, jag dansar, jag dricker och jag lyssnar! Jag fick höra när jag var döv att jag var världens bästa lyssnare. Gud herreminje. Fejklyssnare...var det skönt för dig också?

Jag är helt enkelt en jävel på att låtsas att jag hör och att jag är intresserad. När jag fick hörseln tillbaka blev jag skitpetig. Tråkiga människor tråkar ut mig och jag har noll tålamod. Det har blivit för många år av att underhålla andra och lyssna på andra, att jag helt enkelt inte orkar bry mig om puckon eller tråkrävar. Prata väder kan de göra med någon annan. Ibland önskar jag dock att jag hade orken att flyta ovanpå och bara lära känna folk. Ska det vara så svårt att vara både innerlig och ytlig på samma gång? Egentligen?

Kommentarer

  • Konstanze säger:

    Intressant synvinkel. Hoppas att du får en skäön valborg.

    2008-04-30 | 19:25:23
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se
  • Hörandewannabe säger:

    Haha *asg* :D "Fejklyssnare - var det lika skönt för dig"

    2008-05-01 | 11:05:34
  • Elinleticia säger:

    Konstanze: Detsamma

    Hörandewannabee: *fnissar*...men visst är det så!

    2008-05-01 | 15:11:12
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Hörandewannabe säger:

    Du har onekligen vissa poänger i resonemanget! Man kan iofs fråga sig varför man gör så - Fejklyssnar?
    Egentligen är det ganska dumt, varken jag eller "snackepellen" kan ju få ut så mycket av det.
    Om man nu inte ska jävlas lite då förstås. 20 minuter senare, när snackepellen är klar räcker man över papper och penna - jo det är så att jag är döv, skulle du kunna skriva det du sa....
    eller så kläcker man ur sig nåt annat - "brukar du alltid prata för dig själv"

    2008-05-01 | 18:58:52
  • Elinleticia säger:

    Det är väl det vanliga "vilja-vara-med* syndromet som spökar skulle jag tro. Ingen vill bli illa omtyckt och min erfarenhet är att väldigt få personer orkar sitta och skriva fram och tillbaka under en fest. Eller lära sig teckenspråk. Eller hantera situationen som den handikappade och kämpa lika hårt för att kommunikationen skall fungera. De har inget att förlora på att gå vidare till någon mer "lätt" person, medan vi har allt att förlora. Hörselskada känns som ett otroligt socialt handikapp. Man tvingas överkompensera för att få vara med vilket otvetydligt leder till att självkänslan får sig en törn. Man tvingas i princip gå med på devisen att man är mindre värd än andra genom att man måste kämpa mer än andra för att få samma sak. Låter man bli hamnar man utanför. Jag minns långa debatter med hörselskadade kompisar under min ungdom som handlade om hur många gånger man kunde säga "va?" innan folk kroknade. Säger rätt mycket att överhuvudtaget ha såna diskussioner egentligen!

    2008-05-01 | 19:58:26
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Hörandewannbe säger:

    Uttrycket "fejklyssna" var så lattjo, så jag drog igång en tråd...

    http://dovforum.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=72

    2008-05-01 | 20:08:12
  • Elinleticia säger:

    Var någonstans? *nyfiken*

    2008-05-01 | 20:34:41
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Hörandewannabe säger:

    Alltså kör du länkarna i "stealth-mode" eller nåt :s

    Testar igen, annars får du hålla muspekaren över inlägget en bit ner så hittar du nog.

    http://dovforum.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=72

    2008-05-01 | 20:46:32
  • Hörandewannabe säger:

    Nu borde det synas i alla fall...

  • Elinleticia säger:

    Skumt nog hittas inte sidan. Är det rätt adress?

    2008-05-01 | 21:14:16
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Anonym säger:

    Vart lite mycket http...

    nu då?

    2008-05-01 | 21:30:49
    Bloggadress: http://dovforum.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=7
  • Elinleticia säger:

    Nu fungerade det alldeles utmärkt och nu ska jag läsa .)

    2008-05-01 | 21:31:39
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se

Kommentera inlägget här: