Smuleliten

11 oktober 2008 - Elin, starkast i världen

Kategori: Secondhandbarn

Hon säger ofta till mig: "Jag är inte bra på det här", när sorgen och ångesten störtar ner och krossar henne. Och jag tänker: "Nä, vem fan är det!"
Men smärta och rädsla bör vara jämförbart när det handlar om att utstå något. Och det är en känd devis att mod inte är att inte vara rädd. Mod är att vara rädd men göra ändå.
Enligt den devisen känns det dumt att prata om att man är "bra" eller "inte bra" på att uthärda sorg och ångest. Jag har sett Elinleticias sorg och ångest. Jag har sett hennes blick när hon vaknar från en mardröm med vilt stirrande blick, badande i svett. Jag har sett hennes syrabittra, otröstliga tårar. Och jag har sett hur hon kämpar emot att krossas i varje annat ögonblick. När hon mår "bra" hanterar hon mer ångest än många andra ens skulle stå ut med. Detta som är nu är oerhört. Ofattbart. Bara det jag känner - i rekylen av hennes smärta - är för mycket.
NÄ, hon kanske inte är "bra" på detta. Hon kanske inte är stark nog att hantera det. Men det är fan ingen.
Min Elin är starkast i världen!

Kommentarer

  • Fillan säger:

    Ge Elin en stor kram ifrån mig och tala om att jag tänker på henne varje dag. Fast vi inte promenerar i projektet längre så kikar jag ofta in här och det gör mig ont allt hon varit med om. Kram Fillan

    2008-10-11 | 11:47:30
  • Camilla säger:

    Jag tycker också att Elin är stark! Att hon vågar skriva om sin ångest och sorg!

    Stor kram!

    2008-10-11 | 12:27:49
    Bloggadress: http://rainred.blogg.se/
  • EvaP säger:

    Hälsa Elin att ett paket är på väg, ge henne en kram från mig och berätta att jag ofta tänker på henne.

    2008-10-11 | 16:04:16
    Bloggadress: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok
  • Konstanze säger:

    Ni är modiga som lejon båda två. Och jag tänker på er ofta. All styrka i världen till er båda. Kram.

    2008-10-11 | 16:35:56
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/

Kommentera inlägget här: