Smuleliten

20 oktober 2008 - Ikaros

Kategori: Secondhandbarn

När jag tänker tillbaka på min barndom
ser jag skräckbilder tydligast av allt
alla gånger dom skrämde eller slog mej
är dom minnen som hårdast sitter fast
för som barn tar man kärleken for given,
allting annat är mot ens natur
i den stund man tar steget ut mot livet
är man bara ett tillgivet djur.

Men så står snart de vuxna där och pekar
ut den riktning dom tycker man ska ta
alla drömmar dom själva har förvägrats
vill dom förverkliga genom sina barn
är man lydig belönas man och hyllas
revolterar man mister man allt
ingen älskar ett barn som inte lyckas,
ingen älskar ett barn som är starkt.

Men vem besitter förmågan att veta
vad som ryms i en ny individ
och vem kan säj' till nån annan hur lyckan ser ut
vem kan säj´ vad nån annan vill bli.

Låt dina blommor slå rot där det jordmån,
låt dina växter få leva där dom trivs
lås inte in dina plantor i ett drivhus,
låt dom få slippa ett onaturligt liv
låt den du älskar få pröva sina vingar
en dag så flyger den älskade rätt
vill du bli respekterad av din avbild
får du visa din avbild respekt


Björn Afzelius

(Första bilden på mig. I adoptivpappren står det att jag var en mycket älskad babyflicka. Älskad av någon, trots allt!)

Kommentarer

  • Hosanna säger:

    Klart du var älskad då och är nu.



    Ikaros är en så stark sång. Sjöng den mycket för barnen när jag vaggade dem till sömns. Inte så mycket för deras skull utan för min - för att jag aldrig skulle glömma mitt uppdrag som förälder.

    2008-10-21 | 08:49:20
    Bloggadress: http://hosannas.info/wordpress/
  • Ingells säger:

    Det är så tragiskt att du känner dig oälskad. Vi här på bloggen uppskattar dig iallafall precis som du är!



    Men visst älskar föräldrar även ett "misslyckat" barn. Har en bror som är f.d missbrukare som mamma kämpat med för att hjälpa. Tog honom under sina vingar och in i sitt hem även i sina allra värsta stunder. Men vissa klarar nog inte att vara så starka utan kryper in under ett hårt skal för att inte visa sig sårbar - att älska gör en väldigt sårbar. Bara en tanke, jag känner ju inte till alla detaljer i din historia... <Kramar>

    2008-10-21 | 11:29:37
    Bloggadress: http://ingells.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Somliga älskar nog oavsett vad. Men det beror på vad man lägger i ordet älska, hur man tolkar det och upplever det. För mig innebär kärlek till ett barn att man uppoffrar sig för det och inte tvingar fram skuldkänslor för dessa uppoffringar. Man visar sin kärlek genom att låta barnet komma till tals och man kan erkänna om man har gjort fel (vilket man garanterat kommer göra många gånger under barnets uppväxt). Men man tystar aldrig barnet och man lär sig det språk som barnet behöver för att vara delaktig. Om barnet är ledset tröstar man - och man ifrågasätter inte barnets känslovärd, tex genom att säga "du har ingen anledning att vara ledsen". Jag hävdar att föräldraskap är en nåd. Det är inte en rättighet - så om man bestämmer sig att skaffa barn så ska man göra det för barnets skull, inte för sin egen. Barn ska inte skapas för att lappa ihop förhållanden, göra mamma mindre ensam, eller för att det andra barnet behöver ett syskon. Men såna saker sker alldeles för ofta.



    Jag tror somliga föräldrar ser ett "misslyckat" barn, som ett personligt misslyckande och därmed har dom inget tålamod med det.



    Men det är självklart subjektiva spekulationer. I mitt fall var jag definitivt inte älskad - för hade jag varit det hade min mamma och pappa agerat helt annorlunda i många avseenden.

    2008-10-21 | 17:14:13
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Anonym säger:

    2008-10-23 | 15:48:27

Kommentera inlägget här: