Smuleliten

24 oktober 2008 - Kommunikationshaveri

Kategori: Secondhandbarn

Del två i "nu ger jag fan i silkesvantarna"-följetongen.

Jag minns i början av min och Elinleticias relation. Jag hade en föreställning om att konflikter grundar sig i missförstånd och att människor egentligen vill förstå varandra - men att det blir bara lite tokigt ibland. Och jag tänkte mig själv som en kommunikativ person som skulle kunna komma in fixa allting till rätta.
Jag var en satans jubelåsna då.

 Idag känns de tankegångarna så naiva, självgoda och rent ut sagt arroganta. Jag minns inte exakt när jag började inse att det inte gick att kommunicera med Elinleticias föräldrar. Jag tror det var när jag märkte att de inte lyssnade.

Alls.

Över huvud taget.
I en argumentation är kompromissen nödvändig. Från båda håll. Men här handlade det om "their way or the highway". Det fanns ingen prutmån. De kunde inte ha fel. Och om man tillräckligt hårt hävdade att: jo, det kunde dom - då åkte telefonluren på. Jag vet inte hur många telefonlurar jag fått i örat i mina samtal med denna familj. (Far, mor, morfar och mormor - alla har de minst en gång slängt en telefonlur i mitt öra när mina frågor blivit för intensiva och min acceptans att lyssna på skitsnack minskat).

Ett undantag som bekräftar regeln (och som ett år senare visade sig inte alls vara ett undantag utan postumt precis som vanligt) var ett telefonsamtal med Elinleticias pappa. Diskussionen handlade - som vanligt - om teckenspråk (jag vill minnas att Elinleticia skrivit här på sin blogg hur jobbigt det hade varit och de hade skickat henne ett mail med andemeningen att: Det var inte alls jobbigt, du hade det bra och vi förstår inte varför du inte bara kan vara glad och glömma allt det här".) Som under de flesta telefonsamtalen mellan Elinleticia och hennes föräldrar så agerade jag tolk. Dvs. Elinleticia pratade i luren emedan jag lyssnade och teckentolkade det som sas.
Elinleticia ville ha ett uns erkännande om att hennes pappa kunde ha lärt sig teckenspråk bättre, att han kunde gjort på ett annorlunda sätt men att han prioriterade bort det. Elinleticia var upprörd och bad och bönade om ett svar, ett erkännande. Hennes pappa vägrade eller låtsades att han inte förstod eller att han missförstod. Klockan var halv elva på kvällen och han satt på jobbet - som han oftast gör - och var mer intresserad av att återgå till detta jobb än att tala med sin besvärliga, upprörda dotter. Så när hon blev för upprörd ville han avsluta samtalet. Han tyckte inte det gick att diskutera med henne.
Då gick jag in och bad honom fortsätta lyssna. Jag hade ju följt samtalet och bad och manade nu till att han skulle stanna kvar i luren och prata. Att inte koppla samman upprördhet med frånvaro av logik. Att han skulle lyssna på vad hon sa och inte hur hon sa det. Det lyckades. Han stannade kvar och lyssnade. (Enda gången det  lyckats dock.)
Och ännu märkligare var att han till slut erkände att han kunde ha gjort mer för att lära sig teckenspråk.
Elinleticia sken upp. Ett lättat leende spred sig i hennes ansikte och hon sa rörd "tack" till sin pappa. Han verkade förvånad och sa: "Var det bara det? Var det bara det du ville ha?", "Ja", sa Elinleticia.
Sedan avslutades samtalet.


Under en lång tid efter det var relationen tämligen god mellan dem. Hon kunde ringa upp och fråga hur livet var och vad han gjort på sina resor. Han skickade vykort från dessa och ibland någon present. Vi flyttade upp honom från status: omöjlig att kommunicera och ha att göra med, till: tämligen möjlig att kommunicera och ha att göra med.
Detta tillstånd höll i sig i nästan ett år tills en ny situation dök upp. Ett nytt telefonsamtal under liknande omständigheter som det förra (som ett svar på något utfall de gjort. Ett mejl. Ett brev. Där de ifrågasätter Elinleticias minnen eller känslor).
Elinleticia var upprörd och hennes pappa vägrade gå med på att de gjort något fel i hennes barndom och att de inte hade kunnat göra mer för att lära sig teckenspråk. Både hon och jag försökte få honom att minnas samtalet ett år tidigare där han sagt precis motsatsen. Men det samtalet existerade inte längre.
"Ja, inte vet jag. Man kan inte minnas alla konstiga samtal", sa han. Sedan var ett år av hopp och tro på en förändring borta som i ett trollslag. Frågan jag ställer mig nu är: var på vägen gled hela erkännandet tillbaks in i förnekelse? Var det efter ett halvår? En månad? Eller var det sekunden efter luren lagts på? Eller var det ens ett erkännande på riktigt? Kanske var det bara ett sätt att få slut på samtalet så han kunde återgå till jobbet.

"Alla konstiga samtal..." Ja, det har blivit några stycken genom åren. Samtal där vi ringt upp för att bemöta någon kritik eller attack. Jag har fått en ovanligt stor delaktighet i dessa samtal då jag agerat tolk eller helt drivit dom själv. I det första fallet givetvis för att Elinleticia är döv och inte kan prata i telefon. (Även efter operationen är det med allra största svårighet hon kan föra ett telefonsamtal. Hon har lyckats ett par gånger, men bara under kort tid - i samtal av vardaglig karaktär - och med mycket stor ansträngning. Hennes familj har dock - sin vana troget - tagit för givet att "kan hon så ska hon", och krävt att jag inte ska tolka för "hon kan ju nu". Så mycket lättare att få rätt i gräl och trycka ner sin motståndare om denne lägger 90% av sin energi på att över huvud taget höra vad som sägs.)
Det senare - att jag drivit samtalen - har varit när Elinleticia stångat sig halvt medvetslös på föräldrarnas vridna logik och oresonliga resonemang. Då har jag försökt.
Fram till för ett par år sedan försökte jag resonera. Jag lyssnade på vad de sa och jag försökte ta in det och utgå från det. För det är så man förväntas kunna göra. Och alltid när samtalet var slut, insåg jag steg för steg att vi inte alls pratat om det jag ville prata om. De frågor jag ställt hade inte fått några svar och de argument jag tänkt ut hade inte fått sägas.
När jag väl började bli mer aktsam och kritisk - ja, det var då telefonlurarna började regna ner i klykan .
Nåväl. Ibland tar det längre tid innan luren åker på. Den sista rundan har det varit ovanligt kort tid. Rekordet var nog senaste gången (då jag ringde upp för att ifrågasätta att de i ett mejl skrivit att de älskade Elinleticia över allt annat på jorden - efter att de nyligen lättat på hjärtat inför hennes mormor och morfar på ett sådant sätt att dessa sa upp bekantskapen med henne) när klicket kom någon gång under tiden jag sa meningen: "Förstår ni inte att det är ett jävla hån att säga att ni älskar Elinleticia över allt annat på jorden under de här omständigheterna. Fattar ni hur dåligt hon mår just nu." Vad kan det ha tagit? 10 sekunder. Plus 15 sekunder inledning. Max 25 sekunder.

Andra gånger har de varit mer angelägna och då har samtalen varat längre. Som gången när de ville övertala Elinleticia om att inte skriva i sin blogg om... ja, det mesta. Och framförallt allt saker som hade med dem att göra (även om inga namn nämns - eller ens skrivs anonymt).
En annan gång var när vi ifrågasatte deras order om att inte bjuda deras grannar på vårt bröllop. Vi ville veta varför, men det hade vi inte med att göra. Detta var i sanning ett intressant och svårgenomförbart samtal. Jag försökte föra det med Elinleticias pappa, men hade en känsla av att jag egentligen hade det med hennes mamma.
När jag ringde upp och frågade varför vi inte fick bjuda deras grannar var Elinleticias pappa nämligen på väg att berätta varför. Men han avbröts av mamman som började skrika i bakgrunden. "Det har dom inte med att göra! Berätta inte det!" Först hörde jag en lågmäld diskussion där Elinleticias pappa heller inte förstod varför de inte kunde berätta. Men mamman var arg. Så in i glödhettan arg att hennes pappa till slut förstod att hon hade rätt. Sedan stod de gemensamt och höll fanan högt för vad som var rätt och riktigt. Vi hade inte med att göra varför vi inte fick veta varför vi inte fick bjuda dom och vi var faktiskt ganska omogna och barnsliga som ville veta det.
Vi framhärdade och frågade vidare. Allt ackompanjerat av mammans gastande i bakgrunden. Vid flera olika tillfällen fick vi be hennes pappa att be sin fru gå ut ur rummet då jag inte kunde höra vad han sa. Han bad henne vara tyst och även att gå ut. Hon gjorde detta efter protester men kom sedan tillbaks och fortsatte. Med repliker som: "De har inte med detta att göra!", "De ska inte lägga sig i detta." och (angående grannfrun som vi inte fick bjuda) "Hon är en jävla bitch".
Vi kom inte fram till något den gången. Inte annat än att de meddelade att om vi tänkte bjuda deras grannar var det inte intresserade av att hjälpa till med bröllopet.
Vi hade gått med på att inte bjuda, om vi bara fick veta varför. Det kändes rimligt och rättvist tyckte vi. Men nej. Ingen kompromiss. De skulle inte bjudas och vi skulle inte få veta varför.
Resultatet blev i stället att vi arrangerade bröllopet med hjälp av vänner, lät bli att bjuda Elinleticias föräldrar men bjöd deras grannar.


Alla konstiga samtal... Jag minns även frånvaron av alla samtal. På min mobiltelefons ringda-samtal-lista kommer en rad upp för varje gång man ringt ett nummer oavsett om den man ringer till svarat eller ej. Otaliga gånger var det då Elinleticias föräldrars nummer fyllde sida upp och sida ner när vi gjort upprepade försök att komma fram på någon av deras telefoner. Som vanligt hade de skickat ett mejl eller brev och ifrågasatt: "Du mådde inte alls dåligt. Du behövde inte teckenspråk. Det där har du hittat på. Det där har du missförstått. Du kände inte alls så." Sedan när vi ville ringa upp och diskutera det var telefonerna döda. Vid ett par tillfällen fick vi ringa om och om igen under en hel vecka innan vi till slut fick tag på dem. Detta gällde i första hand hennes mamma. Som antingen jobbade (hälsade hennes man), pratade med andra i telefon, skulle gå och lägga sig tidigt (hälsade hennes man) eller helt enkelt inte svarade.
Detta emedan Elinleticia hade sådan ångest, i väntan på att få prata, att hon höll på att gå i sönder.
Enligt en beprövad modell så släpptes en bomb på Elinleticia där hennes person, känslor och existens förnekades - Elinleticia behövde prata för att försöka övertyga, poängtera, bli lyssnad på - och då kommer tystnaden.
Och luren ligger på.
Så min bild av människors vilja att kommunicera - och kommunikation över huvud taget - har ändrats en del de senaste åren.

Om kommunikation på Wikipedia:
"Ordet kommunikation kan härledas från latinets communicare som betyder dela, meddela, förena, göra gemensamt."



Inget mer att tillägga.

Just nu.
För fortsättning följer...

//Freddi

Kommentarer

  • prÄllan säger:

    Sänder en grymt snörvlig, hostig och halvt febrig cyberpuss till er båda två!

    Kramen

    Ä1

    2008-10-25 | 13:19:09
    Bloggadress: http://prellan.blogspot.com
  • elinleticia säger:

    Sänder mängder av pussar till dig med. Läste om möjligheten till operation och blev jätteglad för din skull. Vi håller tummarna båda två. Stora kramen!

    2008-10-25 | 13:42:12
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: