Smuleliten

18 juli 2009 - Sommarprat

Kategori: Lettura

I februari var vi på Glerups i Lund och lyssnade på när Ann Heberlein pratade om sin senaste bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva."
Vi gick fram och fick en bok signerad och pratade därefter lite grann. Elinleticia berättade hur hon kände igen sig i Ann och jag att jag kände igen mig i hennes man.
I förgår fick vi en kommentar från Karin som hade lyssnat på Heberleins sommarprat och trodde att denna nämnde Elinleticia. Jag gick ut på  SRs hemsida och lyssnade igenom programmet. Det stycke som Karin troligen syftade på var:
"Jag mins också det unga paret som kämpar på trots kvinnans svåra självmordstankar. Förälskelsen skimrade som en gloria runtom. Och ändå, ändå mådde hon dåligt. Flickan som är så älskad av sin pojkvän. "

Kanske var det vi. Kul i så fall att hon minns.

Men i övrigt var det ett intressant sommarprat av Ann Heberlein. Mycket handlade om tiden efter utgivningen av "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" och när hon fick en psykos och försvann spårlöst från allt och alla. Om hur hennes familj - på grund  av detta - drabbades av pressens påträngande uppmärksamhet och folks spekulationer kring om allt var ett mediatrick för att marknadsföra hennes bok! Idag, berättar hon,  har hon dock kommit vidare och återfunnit livsviljan och känner sig lycklig. Och i den känslan vänder hon sig till alla tjejer och killar som går med ångest och självmordstankar - Det kommer att bli bättre. Kanske aldrig bra, men så bra att man kan lära sig att leva med sig själv och njuta av att leva.


Hon berättade också om människor som inte förstår ångest och som kontaktat henne för att berätta vad de tycker om henne. Hur de tycker att hon är uppmärksamhetstörstande, äckligt egocentrisk och lurar folk. Eller de som kontaktade henne för att de ville hjälpa henne - med goda råd och boktips (kalla bad varje morgon hjälper tillexempel mot allt). Eller när Jesus (som för övrigt talar småländska) upprepade gånger ringde henne på mobilen och berättade för henne att hon mådde dåligt på grund av att hon syndat. Men han skulle hjälpa henne. Efter att Jesus ringt vid upprepade tillfällen räckte hon en natt över telefonen till sin man (som  har mycket större vana vid att tala med Jesus än vad hon har - då han till yrket är präst). Efter att han pratat med Jesus så slutade denne att ringa.

Ni kan lyssna på hela sommarpratet på SRs hemsida fram till mitten av augusti.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: