Smuleliten

21 september 2009 - Allt för min syster

Kategori: Lettura

 Boken handlar om en familj. Mamman har tidigare varit advokat men är nu heltidsmamma. Pappan är brandman. Dom har en son som heter Jessie och är familjens rebell. Faktum är att han mår så dåligt att han blivit pyroman vilket kanske är ett slags sätt att få hans pappa, som är brandman, att notera honom. I familjens mitt står Kate. Hon har cancer. Hon borde egentligen inte leva. Hon har överlevt 10 år längre än vad läkarna sa. Men detta har hon gjort med hjälp av sin syster, Anna. Kate och Anna älskar varandra, precis som de flesta syskon gör, men det går aldrig att ta miste på att Annas syfte i livet är att rädda Kate. Att bistå med sin egen kropp som är designad för att hjälpa Kate. När föräldrarna först fick höra vad som hänt med leukemi, gav läkarna dem rådet att skaffa ett barn som skulle bli idealistisk donator till Kate. Anna är det första designade barnet. Hon lever för att hennes syster ska kunna leva.

Denna berättelse är berättad utifrån hela familjens perspektiv. De får egna kapitel där de får berätta sin historia. Vilket skapar en väldigt bra balans eftersom det är svårt att döma när både mamman systrarna, Jessie och pappan har rätt. Alla har ju rätt på sitt sätt men Anna mår inte bra. Hennes syster har nyss återhämtat sig från cancer men har insjuknat igen och denna gång sitter det i njurarna. Hon behöver en njurtransplantation. Och eftersom Anna även tidigare har fått ge blod och benmärg tycker familjen att det är självklart att hon även ska donera en njure till Kate.

De eventuella riskerna som Anna tar tycker föräldrarna är försumbara i jämförelse det Kate får stå ut med. Man skulle kunna säga att de inte behandlar Anna som en individ, utan det som Anna senare skriker till sin mamma: ”Ett livskärl”.

Boken börjar när Anna kontaktar en advokat för att inleda en process mot sina föräldrar. Hon vill få egenbestämmanderätt över sin egen kropp trots att hon ännu inte är myndig. Hon gör detta vid ett tillfälle då hennes beslut är av avgörande betydelse för Kates liv. Men poängen är att alltid är sådana tillfällen. Dom upphör inte.

Annas mamma upplever att Anna är oerhört egoistisk och kallhjärtad. Men hennes far visar en förståelse och blottlägger ett tvivel han har haft kring det etiska i att använda Anna som donator, som han har haft i många år.
Denna bok handlar mycket om förnuft kontra känsla. Vissa livsavgörande situationer är det helt enkelt inte möjligt att objektivt avgöra en sak som gynnar det ena barnet men utsätter det andra för fara om målet är överlevnad.
Vi får följa den rättsliga processen mot Annas föräldrar och hur detta kommer att påverka dem som familj. Splittra dem och gjuta dem samman igen för att återigen splittras.

Det här är en mycket intressant bok eftersom den tar upp livsavgörande frågor och etik. Boken berör många av de problem som vi moderna människor tampas med eller kommer att tampas med. Förmågan att kunna designa ett barn för att kunna upprätthålla livet på ett annat: kan det vara etiskt försvarbart? Boken ger alternativa sätt att se på det utifrån hela familjens perspektiv – mamma, pappa, bror och syster – vilket gör att berättelsen aldrig blir ensidig och att man känner empati med alla personer och det de går igenom. Det här är en sträckläsarbok. Den är originell samtidigt som det känns som om den är utformad dramaturgiskt för att blir en film. Upplägget är otroligt idealistiskt och alla personerna är sympatiska och lätta att känna sympati för.  Och det blir på något sätt den mycket empatiska bilden i sig krackelerar i en massa frågor. Det finns något tillrättalagt i denna berättelse. Eller om man får säga så – sentimentalt. Men jag tror det är där jag inte kan ta berättelsen till mitt hjärta för jag är smått allergisk mot alla söta snyfthistorier. Jag är en cyniker vilket jag är medveten om och vill lägga en brasklapp att min betraktelse över denna bok - som möjligen lite för konstruerad och möjligen lite för sentimental – ändå är en bok som har och kommer att beröra massor av människor. Denna bok har ett budskap och handlar om något så viktigt som etik. Min inte helt jublande attityd är bara en individuell åsikt. Jag rekommenderar denna bok att läsas av alla. Och trots den kritik jag harutdelat så gav jag denna bok en stark fyra i betyg.


Jag fick den här boken i present från Mana och det var först nu som jag hade tid att läsa den. Stort tack för en skön läsupplevelse vännen!

Kommentarer

  • mana säger:

    Vad glad jag blir att du gillade den! Det är en av de bästa böckerna jag läst och därför tyckte jag det var lite småläskigt att ge den till dig :P Tycker absolut (höll på att skriva apsolut av någon skum anledning) att du skall läsa fler böcker av Picoult, för "Allt för min syster" är bara en av många väldigt bra böcker av henne :)

    2009-09-21 | 20:51:21
    Bloggadress: http://lesbian-nun.blogspot.com

Kommentera inlägget här: