Smuleliten

24 december 2007 - Julafton

Kategori: Vardagligheter

327375-735
Det var en lyckad kväll, men den började inte särskilt bra. Jag sov inget i natt och det är tredje natten med urusel sömn och alldeles för mycket sömntabletter. Morgonen var bara ångest. Trots sobril höll den i sig konstant. Att åka till Ugglan var det inte tal om. Först sköt vi upp det för att bara åka dit någon timma och uppträda som vi lovat (jag skulle liksom förra året läsa "Tomten"), men vid ett tiden blev det uppenbart att jag inte skulle ta mig någonstans. Det är på något sätt mycket värre när det blir så här NU när jag känner mig "frisk" från depressionen. Att svaja nära en brant som man inte ens visste fanns är skitläskigt. Jag grät och F sa att jag inte skulle pressa mig själv men jag kände mig som en svikare. Kan jag då aldrig hålla vad jag lovat bara för att ångesten ska vrida om hjärtat på mig? Orkade inte. Vi ringde och sa att vi inte kunde komma. Ringde A och berättade om situationen men eftersom han har ungefär samma problem själv hade han inga problem att förstå hur jag kände. D och A kom senare under kvällen och ångesten försvann undan för undan. Den ligger kvar i mig och gror men den är inte kompakt. Jag skickade julkort och julmess till M&P men inget svar. Det är en del av ångesten och det vet jag om. Antar att jag förväntat mig att de skulle vara vuxna och känsliga nog att iallafall lätta på prestigen en sån här dag. Antar att jag hade fel. Skitsamma. Men mest är det Ugglan som smärtar. Älskling säger att jag gör bra saker hela tiden - och att vi ska regga oss för Röda Korset och hjälpa till där - volentärt. Han säger att jag inte kan hjälpa andra när jag inte kan hjälpa mig själv. Men fan så ont det gör.

Kvällen var dock jättemysig. Vi tittade på "Grinchen" och åt Världens maffigaste julbord. D hade naturligtvis köpt julklappar och det var nästan skämmigt att ge honom vår lilla. Fast han och jag tänker lika, för julklappen till honom var valfri bild från Pratchett med signering och hans julklapp till mig var en illustrerad bok om Skivvärlden. Av Älskling fick jag filmer och äkta NoaNoa pengar .). Jag trodde det var riktiga NoaNoa pengar (att dom skapat en egen valuta) tills han berättade att det var danska pengar. Men nåväl. Och av A fick jag böcker. Sen fick katterna fjärrstyrda helikoptrar. Fast egentligen är det nog till mig och F. Leka leka leka! D är bäst.

Jag har fortfarande några julklappar kvar. Manas! Det betyder böcker i massor och shit vad jag behöver glädje just nu. Jag kan se så mycket jag bör vara lycklig åt, men så mycket som gör ont trots allt. När F frågar om jag är lycklig säger jag att jag är det. Och han blir glad. Men jag måste ändå förklara att jag säger så för att jag vet att jag KAN bli lycklig, men att jag inte är det för tillfället när jag har ångest. Men det är ändå ångest med vetskap om att jag kan vara lycklig - och det kan jag klara av.

Min bästis gav mig en helt underbar julklapp igår. Jag fick en automatisk ljusenergi lampa som väcker en på morgonen genom att stimulera solsken. Omvänt kan man också få den att stimulera solnedgång. Min bästis är bäst (otvetydligt eftersom han har titeln). Nu ska jag krypa till sängs med en bok - en av Manas :)...men först måste jag ju öppna dem ....så nu blir det julafton en gång till. Och en sak till - jag läste ut boken "Shoah" för andra gången och har beslutat mig för att ge den en av mina sällsynta jordgubbar. Jag tänker också beställa filmboxen för att jag blev helt tagen av intervjuerna i boken.

23 december 2007 - Bokresumé 2007

Kategori: Lettura

image669
Böcker jag läst, recenserat och lagt in på Lettura år 2007 (för att läsa recensionerna klicka iväg dig till Lettura)

1. The twisted cross - The German Christian Movement in the Third Reich - Bergen, Doris (2007-11-11)
2. Hitler och IG Farben - Borkin, Joseph (2007-12-09)
3. Trollkarlen i Lublin - Singer, Isaac Bashevis (2007-12-23)
4. The art of the Discworld - Pratchett Terry (2007-12-26)
5. Instinct & Jag - Westberg, Marcus (2007-12-28)
6. På vår gata : syndare och sanningsägare i min fars domstol - Singer, Isaac Bashevis (2007-12-01)
7. Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Olsson, Linda (2007-12-02)
8. Lilla hunden björn - Lauridsen, Irma (2007-12-03)
9. Herr Balders hemlighet - Wegelius, Jakob (2007-12-06)
10. Carmilla - Le Fanu, Sheridan (2007-12-07)
11. Den röda anteckningsboken - Auster, Paul (2007-12-11)
12. Orakelnatten - Auster, Paul (2007-12-11)
13. Filosofen i vindskupan - Singer, Isaac Bashevis (2007-12-13)
14. Handelsresande i liv - Einhorn, Lena (2007-12-14)
15. Hjältar i det tysta - Silver, Eric (2007-12-14)
16. Näsan - Gogol, Nikolaj (2007-12-19)
17. En hjärtformad ask - Hill (King), Joe (2007-12-18)
18. Trollkarlen från Lublin - Singer B, Isaac (2007-12-23)
19. Shosha - Singer, Isaac Bashevis (2007-11-02)
20. Berättelser från gamla och nya världen - Singer, Isaac Bashevis (2007-11-10)
21. Skaparkriser - Cullberg, Johan (2007-11-18)
22. Kris och utveckling - Cullberg, Johan (2007-11-15)
23. Suggestioner - Darrieussecq, Marie (2007-11-19)
24. Brott och straff - Dostojevskij, Fjodor (2007-10-06)
25. Gud och det omedvetna - Frankl, Viktor (2007-10-10)
26. Myggor och tigrar - Lundgren, Maja (2007-10-23)
27. Antisemitismens historia - Anne Frank-stiftelsen (2007-10-10)
28. Inte bara Hitler - föraktet för livet - Wertham, Fredric (2007-10-24)
29. Bortom minnet, bortom glömskan - Sörbom, Ebba (2007-10-11)
30. Harry Potter and the deathly hallows - Rowling J.K (2007-09-21)
31. Änglarna svek oss - McCullum, Hugh (2007-08-07)
32. Rwanda and Genocide in the Twentieth Century - Destexhe, Alain (2007-08-15)
33. Flickan och skulden - Wennstam, Katarina (2007-07-27)
34. En riktig våldtäktsman - Wennstam, Katarina (2007-07-27)
35. Labyrinten - Mosse, Kate (2007-07-07)
36. Blommor på Hökens grav - Arro, Lena (2007-06-07)
37. A-6171 ett judiskt levnadsöde - Göndör, Ference (2007-06-03)
38. Änglarna och den magiska pennan - Blake, Quentin (2007-06-08)
39. Den banala ondskan - Arendt, Hannah (2007-06-14)
40. Luftslottet som sprängdes - Larsson, Stieg (2007-06-09)
41. Befrielsen från Bergen-Belsen - Shepard, Ben (2007-06-20)
42. Auschwitz : Den slutgiltiga lösningen - Rees, Laurence (2007-06-20)
43. Timbuktu - Auster, Paul (2007-06-20)
44. Svept i rosa papper - Frimansson, Inger (2007-06-12)
45. Min mamma bor på en stjärna - Uggla, Ylva (2007-06-11)
46. Mannen från andra sidan - Orlev, Uri (2007-05-01)
47. Jingo - Pratchett Terry (2007-05-05)
48. Blod är tjockare än vatten - Trotzig, Astrid (2007-05-04)
49. Det tolfte kortet - Deaver Jeffery (2007-05-10)
50. Helt vanliga män - Browning, Christopher (2007-05-03)
51. Gripen i Prag - Stocklassa, Jan (2007-04-08)
52. Livet måste ha en mening - Frankl, Viktor (2007-04-09)
53. Nürnberg­rättegången - Samtal med vittnen och - Goldensohn, Leon (2007-04-10)
54. SS ondskans mäktiga redskap - Knopp, Guido (2007-04-22)
55. Vindens skugga - Zafóns Carlos Ruiz (2007-04-09)
56. Hur de europeiska judarna förintades - Hilberg, Raul (2007-03-01)
57. Förintelsen i perspektiv - Bauer, Yehuda (2007-03-10)
58. Döden ligger lågt - Pratchett Terry (2007-03-07)
59. Kringel - Rey, Margret Elizabeth (2007-03-10)
60. Duck City - Andersson, Lena (2007-03-12)
61. De försvunna - Rees, Celia (2007-03-31)
62. Vass egg - Flynn, Gillian (2007-03-31)
63. Magins färg - Pratchett Terry
64. Det fantastiska ljuset - Pratchett Terry
65. Spännande tider - Pratchett Terry
66. Herrskap och häxor - Pratchett Terry
67. Flickan på tåget - Christie, Agatha
68. Trollkarlens stav - Pratchett Terry
69. Svinvinternatt - Pratchett Terry
70. En tysk mans historia - Haffner, Sebastian
71. Häxkonster - Pratchett Terry
72. Svartkonster - Pratchett Terry
73. Pyramidfeber - Pratchett Terry
74. I lagens namn - Pratchett Terry
75. Masker - Pratchett Terry
76. Faderland - Harris, Robert
77. När pappa visade mig världsalltet - Stark, Ulf
78. Socialdemokrat och antisemit? av Håkan Blomqvist
79. En julsaga av Charles Dickens
80. Hitler och hans folk - Ragnar, Per

23 december 2007 - Kramkalas

Kategori: Vardagligheter

327375-725
Vem står utanför vår dörr och vill kramas på dan före dopparedan?
Jo det gör liten
Vem tycker kamran är rolig att sätta tassarna på?
Jo det gör liten

Snart kommer Mille och vi ska byta julklappar. Lång natt utan sömn gör mig lite vadderad i hjärnvindlingarna, men jag lever iallafall. Imorgon ska vi till Ugglan och därefter till Axel för att dra med oss honom hemåt (rep, vattenpistol och gulliga hot) och sen blir det juleafton här hemma. Idag ska jag försöka hålla mig vaken till kvällen och jag ska läsa vidare i min lutherska latrin lunta. Därtill ska jag jobba med "Året i bilder" och Lettura. Jag har massor av recensioner som måste skrivas. Igår läste jag ut "Trollkarlen från Lublin" så nu börjar de oskrivna recensionerna tippa över. God jul och frid till er alla.

23 december 2007 - Det är ju ändå jul

Kategori: Poetik

image656
Ja jag blev ledsen. Jag blev ledsen för att jag ifrågasatts så mycket av henne - och i så förringande sammanhang. Det finns många saker som hon sa som jag blir ledsen över bara jag tänker på det.  En del saker säger man bara inte till någon - frisk eller sjuk. Å andra sidan gjorde Freddi en seriedagbok som raljerade över F.  Och även om jag inte var inblandad i det så kan jag förstå att det sårade F.

Men i det sista inlägget som raljerar över mig, raljerades det också över min tro. Jag fick min tro ifrågasatt och huruvida jag agerar efter den. Min tro som är som en nyfödd liten fågel. Den har inte ens några fjädrar att värma sig i. Den är så ny att jag knappt själv vet vad den betyder. Dock vet ingen annan det heller.

Men julen handlar om det mirakulösa i att älska och förlåta. Den bästa förlåtelsen är den där man inte förväntar sig ett förlåt tillbaka. För då blir man aldrig besviken. Nu är det jul och jag önskar Firekick en god jul och ett gott nytt år
och jag ber om ursäkt om du blev sårad av mig på något sätt. Jag hoppas att vi kan släppa det här nu.

22 december 2007 - *Men liksom...åh jag döööör*

Kategori: Poetik

Om jag hade varit annorlunda hade jag kanske kunnat manipulera med andra och mig själv och skrivit på ett helt annat sätt i min dagbok. Kanske som ovan. Men jag är rak och ärlig på riktigt. Ett bråk, oavsett om det är ett mailbråk eller ej - berör mig. Särskilt mycket berör det mig när min vän blir ledsen. Exakt så rikt är mitt liv. Jag behöver ingen som ser ner på mig för det.

Det facinerar mig hur en människa kan blunda för att någon annan blir ledsen - och faktiskt ifrågasätta det och förlöjliga den andras känslor. Det facinerar mig, men jag vill inte gräva ner mig i det. I "året som gått" skriver jag om olika saker som betytt något för mig. Jag tjafsar inte med någon om det inte har betydelse. Något annat vore ju direkt elakt.

Uppenbarligen ska saken stötas och blötas ytterligare ett tag?!! Jag vill INTE vara del av det. Att ha förmåga att förlöjliga och fördumma människor utan att skämmas för det är en egenskap som säkert gör livet aldrig så lätt. Frågan är om man ska begagna sig av den förmågan, eller låta bli. År 2008 kan bli ett år då det inte är "hysteriskt roligt" att raljera över folk som är "konstiga""dumma""pinsamma"....eller vad som helst. De kanske bara är annorlunda mot den du själv är.

29 december 2007 - Året i bilder (ej klart)

Kategori: Vardagligheter

image716




























































327375-731














































































21 december 2007 - Fittpruttar

Kategori: Dylika dumheter

image708
Jag blev slagen av en insikt (ja det gjorde ont). Eureka jag har funnit vad som skiljer män och kvinnor åt. Vi brudar tycker det är så pinsamt (vissa av oss pryda victorianska varelser) med fittpruttar. Men tänk på hur en man med vagina skulle använda sig av densamma för att skapa världens bästa pruttljud. Män från hela världen skulle samlas och tävla om vem som kunde fittprutta högst!

Jo och så finns det ju en liten skillnad med var vi kvinnor skulle göra om vi fick en kuk - nämligen hänga våra fina pärlhalsband på staken och använda den rent praktiskt till att skapa wunderfulla outfits i galenskapens blogg. Nada aning egentligen.

Obotligt fånigt.

20 december 2007 - Ge dina barn ett försprång?!!!

Kategori: Poetik

327375-705

Spelen riktar sig till barn i åldrarna 3+ och reklamen får mig att spy! Vem exakt är det treåringen ska få försprång för? Finns det inte tillräckligt mycket krav på barn iallafall? Jag hatar de nya leksakerna. Lego får man i princip färdigmonterat idag. Köp en oljeplattform med skäggiga gubbar. Vad ska du med din fantasi till? Det finns ju inget utrymme till lek längre! Och om treåringar förväntas sitta och leka vid datorn - hur ska man då kunna motivera äldre barn att gå ut och leka utomhus? Rationellt? Knappast. När jag var liten var det kul att gå till "Stor & Liten", iallafall om man gick till pojkavdelningen och bojkottade sockervaddskorridoren. Idag är allting sockervadd -

och det är bara tråkigt. Är jag den enda som älskade att leka med lego som inte var färdigbyggt? (För att det var det obyggda som var poängen)....

20 december 2007 - Tomten kan komma

Kategori: Dylika dumheter

327375-704

På väg till bussen såg vi en medicin förpackning som låg slängd på marken. Ägaren måste haft hiskeligt bråttom. Och så blir det ju ibland.....;)

19 december 2007 - Apkul

Kategori: Apsalut

image703

Två roliga artiklar i dagens Aftonbladet. Och ja - jag tycker det är kul när apor ger sig på människor som inte respekterar deras terratorium. Jag tycker det är lika kul som när Dolph Lundgren spelar He-man i en 80-tals rulle.

17 december 2007 - Terry Pratchetts Alzheimer's

Kategori: Lettura

image698
Författaren låter självironiskt meddela på sin hemsida att han inte är "död än". Men självklart har fans från hela världen blivit bestörta. Det är bara att hålla tummarna på att sjukdomen inte påverkar författarens skrivande och liv allt för mycket. Men en julklapp till litterära fantaster världen om skulle vara om Terry mirakulöst blev frisk -

inget du kan fixa tomten?!!! (Klicka på bilderna för att komma in till författarens officiella hemsida)

15 december 2007 - Hyckleri

Kategori: Poetik

image694
Invandrare kommer till Sverige och tar "våra" jobb. De utför dem billigare och underminerar vårt system som gör att alla ska ha rättvisa löner och att arbetsgivarna inte ska kunna utnyttja arbetskraft.

Tjejer som viker ut sig själva underminerar vanliga kvinnor som tycker sig ha rätt att kräva respekt och bli tagna som individer i samhället. När det finns ett "billigare" alternativ känner sig vissa kvinnor tvungna att spela mer på ytan än det inre - vilket orsakar konflikt och en allmän nedvärdering av det kvinnliga.

Tidigare skulle jag sagt "tjejerna som viker ut sig får fan skylla sig sjävla. De vill bli tagna på allvar - men då skulle de gett fan i att pumpa upp brösten under hakan". Men i samma anda kan man då hävda att även invandrarna får skylla sig själva om de utsätts för förakt i Sverige.

Men för att inte verka allt för naiv - både inhyrd arbetskraft som utnyttjas billigt och glamourbrudar skapar ett klimat som inte är positvt. Tjejer som Carolina Gynning åker räkmacka genom livet mycket för att hon vek ut sig. Det är en snabb väg till framgång. Det ger intryck att du inte behöver "jobba" upp dig, om du bara har de fysiska kvaliteterna (och kanske modet) eller är beredd att skaffa dig dem. Det är självklart att denna orättvisa gör folk frustrerade. I längden kan det skapa förakt mot kvinnor som prostituerar sig (och så är det ju redan. Folk ursäktar sin inställning med att de tycker synd om horor - men egentligen handlar det bara om ett utbrett förakt - vilket öknamnet hora är en tydlig fingervisning på)och för invandrare som "förstör" Sverige. 

Vi kan ifrågasätta människornas handlande, men inte hur de är. Vi kan visa konsekvenserna av handlandet, men vi behöver inte förakta.

15 december 2007 - Inkonsekvens

Kategori: Poetik

image693
Slitzbrudarna - vi vet alla vilka dom är!
Klonade blonda brudar med silikonimplantat och tvättbjörnssmink. De gör typiska porrposingar och visar upp det mesta - även om de inte blottar hela härligheten eller bröstvårtorna. Det är glamourmodeller - ett sorts begrepp som började användas på 70-talet. Helt enkelt lättklädda brudar.

Rent generellt finns det mycket förakt för dessa tjejer. En tjej som vikt ut sig kan inte förvänta sig att få ett fint jobb, en bra pojkvän, eller slippa ofredanden av fulla killar. Om man har vikt ut sig och senare i livet vill "bli någonting" tvingas man distansera sig från det man gjort och därför förekommer ofta fördömanden mellan tjejerna inom skrået. Natascha P trackar Gynning, Gynning trackar Linda Rosing...osv. Endast genom att visa att man inte är "en av dem" kan man upprätthålla sin status. Omgivningen visar tydligt att glamourmodell är ett nedsättande ord, när de säger "C. Gynning är ju inte en glamourmodell för hon är smart och framgångsrik"......

Den naturliga frågan blir givetvis om det är framgången som avgör huruvida hon är glamourmodell eller ej. Varje gång vi säger att någon vikt ut sig, men att hon inte är "sån" nu, antyder vi att det är fult att vika ut sig och att man bara kommer undan med det, om man gjort det framgångsrikt - som tex Victoria Silverstedt.

Jag vill klargöra att jag inte tycker det är något fel i att vika ut sig. Och detta vill jag klargöra eftersom jag har haft en annan åsikt tidigare! Även om man har vikt ut sig har man rätt att förvänta sig respekt. Även om man bidrar till en negativ bild av kvinnan (och i första hand visar upp henne som ett objekt) - har man rätt att bli tagen på allvar! Häri ligger utmaningen. För jag som tjej känner mig naturligtvis hotad av ett ideal som inte känns möjligt att uppfylla. Tjejer som opererar sig och som anpbilliga brudar som sänker det allmäna marknadsvärdet på kvinnor. Men oavsett detta måste jag tygla min lust att tracka de som gjort ett val att framhäva yta istället för inre kvaliteter. Det var det jag försökte diskutera loss om inne hos Fire, och naturligtvis uppfattades det väldigt fel.

Men nåväl - jag hoppas jag klargjort något alls med detta inlägg. Hyckleriet har en gång varit mitt eget.

13 december 2007 - Those were the cats

Kategori: Secondhandbarn

image681
Jag är rätt blödig. Ibland sitter jag och tittar igenom mitt gamla fotoarkiv bara för att sucka över hur stora katterna blivit och över den underbara tiden då de bara var små tussar som for omkring (sällan tog avstamp på F:s pungkulor - och även om de hade gjort det hade det kanske inte gjort så ont)...

Eftersom jag blir så här av katter - vågar jag inte tänka på hur det blir när vi får barn! Kommer jag sitta och lipa över mjölktänder och bli en sån där piiiiinsam mamma? Eller kommer jag fokusera på häret i nuet? Häret i nuet?...Gosh vad snackar jag om?

Här är iallafall den första bilden på Ebba-Stina och hennes syskon

11 december 2007 - Bortom minnet, bortom glömskan

Kategori: Likvidation

image676Vad innebär det egentligen att leva vidare efter Auschwitz? Ebba Sörbom överlevde, men hennes närmaste fanns inte längre kvar i livet. År 1945 kom hon 17 år gammal ensam till Sverige. De primära behoven tillfredställdes. Hon fick mat, tak över huvudet och möjlighet att arbeta. När de ytliga behoven hade tillgodosetts förväntades de överlevande glömma sina krigsminnen, dra ett streck över det förflutna. De förväntades vara tacksamma över värdlandets omsorg och frikostighet. Något tillspetsat skulle man kunna säga att de överlevande skulle tiga tyst och låta världen fortsätta snurra utan att ta itu med det trauma de genomlidit.

Flyktingarnas upplevelser i dödslägren kontrasterade grällt mot livet i det nya krigs oskadda landet.  Det fanns en ovillighet att överhuvudtaget tro att sådan ondska som flyktingarna berättade om - kunde existera. Vidare fanns en övertro på Sverige. Man ville framhäva Sveriges hjälteroll och glömma bort de många restriktioner mot judiska flyktingar som även Sverige var skyldig till. De överlevande hanterade situationen på mycket olika sätt.  
En kategori flyktingar kom till Sverige, ödmjukt tacksamma och smälte väl in i den färdigstöpta form för ett riktigt "offer". Dessa inlemmades ofta bra i samhället. En annan kategori plågades av det förflutna och vägrade dra ett streck över det skedda. Dessa kränkta människor fick ingen möjlighet att bearbeta traumat de utsatts för. Många skaffade en ny familj och försökte leva om sitt liv genom sina barn (Heidi Freid tar upp de psykologiska konsekvenserna av obearbetade trauman i sin bok "Det tredje livet").

Ebba Sörbom kämpade länge för att smälta in i sitt nya hemland, hon bytte namn för att inte dra uppmärksamheten till sig. Hon gifte sig och skaffade en familj för att omedvetet ersätta sin förlorade familj. Hennes far som överlevt i Tjeckoslovakien rådde henne att vara tacksam över att befinna sig i ett land som Sverige och ifrågasatte att hon ville återvända till honom i det krigsskadade hemlandet. Han var så uppfylld av sin egen smärta att han undergrävde hennes. Enligt honom hade Ebba fått en möjlighet till ett nytt liv. När hon inte kunde släppa det förflutna anklagade han henne för att vara otacksam. Trots alla försök att smälta in insåg författaren snart det ohållbara i situationen. Hon lämnade då sin man och sin lilla son och försökte skapa ett nytt liv - på egen hand.

Det som griper mig när jag läser boken är insiktsfullheten. Ebba Sörbom kommer ägna sitt liv åt att sörja sin förlorade familj. Men samtidigt som hon beskriver detta sorgearbete finns hennes nya familj som hon övergav med i perferin. Hon berövar sin egen son hans mamma, för att få sörja någon som redan är borta. Det är insiktsfullt att ha förmåga att se både den sorg man utsatts för och den man utsätter andra för, på en och samma gång. Vi får veta att hennes son upplever att hans liv trasades sönder när han blev övergiven. Denna bok ger ett bredare perspektiv på vad det innebär att bli sviken, att det finns förklaringar - men egentligen inga ursäkter. Författaren kan bekräfta att hennes son inte förtjänade den smärta hon åsakade honom. Hon ger uttryck för förståelsen att också han var ett oskyldigt barn - och att hennes upplevelser på intet sätt ursäktade hennes hanterande av föräldraskapet. 

Jag har längtat efter en sådan här bok. En historia som inte slutar efter att de vita bussarna skrotats i något garage. En bok som tar upp hur man hanterar det absoluta sveket - egentligen!  Kan man växa och bli en hel människa? Vad händer på vägen dit? Jag älskade boken för uppriktigheten och det myller av blandade känslor den väckte i mig. Språket är vidare mycket koncist - sparsamt ungefär som i en dikt. Det finns inga onödiga utvikelser. Alla ord bränner in sitt märke på näthinnan. Boken är oerhört svår att recensera - eftersom den är så komplex. Det är svårt att undvika att känna för karaktärerna. Av detta skäl, och för att boken inte är en arketypisk biografi ger jag "Bortom minnet, bortom glömskan" en stark femma i betyg. Den är en smärtsam litterär upplevelse!

11 december 2007 - Sjukjournalen

Kategori: Secondhandbarn

image673
Efter tio års kamp mot oförstående psykologer som harklade sig, hummade och frågade "hm...hur tror du att vi kan hjälpa dig?" hamnade jag på HH och fick en psykolog som var helt underbar. Inte en enda gång har jag blivit ifrågasatt. Inga "varför skär du dig?", "Varför accepterar du inte bara faktum" eller några andra frågor i den stilen utan konstruktivt rådgivande utifrån det faktum ATT jag skär mig - och ATT jag inte accepterar faktum (oftast har det varit att jag upplevt mig blivit väldigt illa behandlad och att folk vill att jag ska glömma det eftersom det skedde för länge sedan - eller för att DOM vill glömma det). Den enda som kan förlåta är jag. Och efter två år då jag och F gått hos K nästan som familjeterapi har vi utvecklats något enormt. Avsaknaden av ifrågasättande och känslan av att någon tar mina känslor på allvar har varit enormt befriande.

Ett klavertramp förra veckan skedde dock. Det är delvis uppordnat men kändes oerhört kränkande. Ungefär som om det förtroende som byggts upp under två år var förhandlingsbart - kunde flyttas över till en annan människa utan att fråga mig. Jag begärde att få mina journaler och läste igenom dem när de kom med posten idag. Det känns konstigt!

Jag vet att det är mig hon skriver om. Mina problem verkar så triviiala på papper. "Pat inte självmordsbenägen", och rangordning hur pass allvarligt mitt problem är - inte alls. Fast jag vet ju att det är så dom skriver. Och att orsaken till att det inte varit allvarligt har varit K. Att hon visat mig respekt har gjort att jag inte känt behovet av att skära upp armarna. Men livet känns futtigt när det sammanfattas i några få ord. Det tillfället när K sa att jag var frisk nog att sluta träffa henne kände jag att mitt liv var slut. För henne är det en notis i sammanhanget.

Två år diskuterade vi min relation till mina föräldrar. Acceptera vad som är och om det inte är nog - välj bort. Jag tror hon sa det vid första tillfället vi träffades. Sen tog det två år innan jag förstod att jag inte kunde acceptera det som det var utan att skada mig själv. Nu har det gått två månader utan kontakt hemifrån. Det är snart lucia och jul. Det borde göra ondare än det gör. Jag saknar dom ibland. Men jag saknar inte känslan av att vara kontrollerad och ständigt ifrågasättas. Jag saknar inte att känna mig låst och utanför. Jag vaknade en morgon för några veckor sedan efter en underlig dröm. I drömmen hade jag blivit av med all min ilska mot M&P och förlät dem. Jag ville kasta mig på telefonen och reparera allting - precis ögonblicket när jag vaknade. Sen insåg jag att det inte går att reparera allting. Det kommer alltid finnas ett minfält oss emellan. För så länge de upplever att det är okej att sitta vid matbordet och prata med varandra, införstådda i att jag inte hör - och därmed är utanför, kommer inget vara okej. Jag kanske kan förlåta dem för att de HAR hanterat mig illa tidigare. Men jag kan inte fungera om mitt utanförskap ska vara en norm i framtiden.

Under den tid i livet då man ska frigöra sig från sina föräldrar förlorade jag min hörsel. Då blev jag beroende av deras hjälp och frigörelsen stannade upp. Det var ödesdigert för mig. Idag är jag fri på ett sätt. Men jag är skadat gods på ett annat. Jag vill också kontrollera kärleken. Jag tror inte att jag kan bli älskad utan att ha kontroll. Jag vill göra precis som min M gjorde. I framtiden när jag och F skaffar barn finns det risk att jag låter min rädsla styra. Jag vill fortsätta se den rädslan för att kunna jobba med den. För fortfarande upplever jag mig väldigt isolerad och beroende. Jag har inget jobb (studier är inte samma sak) och jag kan faktiskt inte föreställa mig själv ha ett jobb i framtiden (lika lite som jag kan föreställa mig hur det är att ha barn - för jag har inte haft det). Någon dag ska jag känna att jag står säkert på jorden och kan vara mina barns mamma. Innan dess ska jag inte skaffa barn.

9 december 2007 - Hitler och IG Farben

Kategori: Likvidation

image664IG Farben var Tysklands största industrikoncern. Tre IG Farben profiler fick nobelpriset. På samma gång som IG Farben står för gaser, utnyttjande av slavarbetskraft i Auschwitz och andra etiskt riktigt läbbiga saker står IG Farben också bakom konstgödsel (befria världen från svält), aspirin (befria världen från huvudvärk) och konstfärg. Behållningen av boken är förordet av Harry Schein - som tar upp just dessa aspekter, de båda sidorna på det kapitalistiska myntet. Därefter tar alltså J Borkins jakt på "sin vita val" sin början och man får följa IG Farbens grundande, konflikter, konspirationer och agerande under första världskriget - och senare i andra världskriget. Troligen andas min recension redan här frusteration, eftersom denna bok är något av det tråkigaste jag läst.

Jag ska göra ett undantag för mina recensionsregler. För att recensera en bok för lettura kräver jag att man läst HELA boken och att det inte gått mer än en vecka sedan man läst den (för att boken ska vara i färskt minne och inte blivit fördunklad av andra böcker man läst). Men ibland stöter man på sådana böcker som är så fundamentalt trista att läsa att varje sida blir en tröstlös kamp. Jag har bara femton sidor kvar i "Hitler & IG Farben" och det vore så lätt att strunta i att recensera den överhuvudtaget och bara låta den vara. Men i mitt digra bibliotek rörande material om förintelsen bör ju även de där böckerna som tarvar sågningar vara med. Så jag gör ett undantag, för den här gången. En varning måste ju trumpetas ut med ett sånt här sömnpiller till bok!

IG Farben är ett företag som speglar både fördelar och nackdelar med kapitalismen. Historien visar på ödesdigra resultat när man sätter vinsten först och ser på människor blott som medel för att nå ett mål. Slavutnyttjandet nådde sin allra otäckaste etiska kulmen under IG Farbens inflytande i Auschwitz. Slavkraft hade före detta setts som ett kapital i sig. För att få ut bästa möjliga förmåga av sina slavar var man tvungen att behandla dem efter omständigheterna väl. I Auschwitz försvann till och med denna komponent. Människor kom, arbetade och dödades. Arbetskraften sinade aldrig, eftersom det kom offer från hela Europa. De etiska konsekvenserna av hur ett storföretag utnyttjar situationen kunde i denna bok belysts på ett mycket intressant sätt.

Tyvärr verkar författaren ha en föreställning om att upptravade fakta räcker för att skapa en läsvärd bok. Det förekommer  ytterst få diskussioner rörande vad som verkligen skedde. Författaren raddar upp händelser, personer och datum utan några som helst ambitioner att reflektera kring detta. Efter ungefär halva boken avslutas historien i Nurnberg och med spridda anmärkningar om att IG Farben uppstod på nytt under nya företagsnamn. Sen byter författaren STYCKE (ja faktiskt bara ett stycke) och börjar berätta historien en gång till - från början, fast ur en lite mer ointressant vinkel. Jag är övertygad om att den här boken kommer gå till historien som den kompositionsmässigt dummaste bok jag läst. Istället för att plöja hela boken kan man med fördel läsa förordet och nöja sig med det.

Jag ger denna bok en etta i betyg.


image669

7 december 2007 - Twisted cross

Kategori: Likvidation

image639De germanska kristna bildades i syfte att skapa en stadskyrka under det politiska styre som man ansåg revolutionerat det tyska folket. Rörelsens medlemmar var övertygade nationalsocialister och önskade låta kyrkan utvecklas i samma takt som "riket". Nazismen var i sin natur religiöst utformat. Man dyrkade rasen, och rasens hänförare i korståget mot parasiterna som underminerat den ariska rasen. Germanska kristna försökte införliva nazistiska element i den kristna åskådningen, men mot slutet av kriget stod det klart att händelseförloppet pekade åt rakt motsatt håll. Det var kristna eleement som införlivats i den nazistiska åskådningen och inte tvärtom.
Tysklands kyrka var splittrad i många åskådningar. Man önskade någon som kunde skapa en enhetlig kyrka. Sålunda blev också prästeskapet påverkade av nazistpartiets framgångar.

Den tyska kyrkans fiender inom kyrkan hade naturligt varit judarna "Gudsmördarna". Protestantismens viktigaste föregångare Martin Luther gav ut en antisemitisk skrift som smädade judarna. Luthers ord kom flitigt att användas i propagandakriget i syfte att historiskt berättiga fiendeskapet mellan ariska kristna och judar.

Vid installeringen av rikskanslern gav det nationalsocialistiska partiet intryck av att vara positiv till kristendomen och kyrkan. Men partiet var endast positivt så länge kyrkan var ett medel i partiets tjänst, vilket skulle komma till uttryck i förvisning av de präster som opponerade sig mot partiets göromål. De germanska kristna såg det som sin skyldighet att nazifiera kyrkan och med samma metoder som nationalsocialisterna nyttjat, ta makten över henne. Det var inte i germanska kristnas syfte att bara hålla sig väl med partiet. De ville också få uppmärksamhet varande nazismens enda kyrka, vilket självklart krockade med kyrkans dogmer om att vara politiskt självständig, men framför allt krockade det med det faktum att Hitler själv med stöd av viktiga partimedlemmar inte bekände sig till den kristna tron och faktsikt såg ner på kyrkans "vekhet". Germanska kristna gick i försvar för kyrkan men försökte formulera om kyrkans dogmer så att de bätte skulle pasa nazistiskt formspråk.

Opponenterna till sådan förändring tystades effektivt genom att de förlorade sina poster i kyrkan (varvid germanska kristna insatte de sina på posterna istället), skrämseltaktik med koncentrationslägervistelse som det yttersta straffet. Opponenterna anklagades vidare för att vara av judiskt blod, påverkade av judisk propaganda, annan tveksam  härstamning, veka som kvinnor eller helt enkelt för intellektuella, teologiska. De ansågs inte ha förmågan att tala till folket. Bland alla övriga tillmälen som haglade över opponenterna hörde att de förrådde sitt land. Anti-nazistiska strömningar i utlandet förklarades delvis i opponenternas skadliga påverkan.

För att falla nationalsocialisterna i smaken utförde germanska kristna flera antisemitiska åtgärder som ännu inte ens krävts av partiet. För att hålla sig väl med partiet var kyrkan tvungen att överkompensera, att alltid vara steget före och på olika sätt visa sin lojalitet med nazismen. I denna till synes ändlösa kapprustning urholkades den kyrkliga strukturen och de germanska kristna kom att undergräva sin egen position i staten. En grupp teologer insåg tidigt vilka konsekvenser germanska kristnas rörelse skulle få på kyrkans självständighet. Denna grupp kom att bli germanska kristnas svåraste opponent, nämligen bekännelsekyrkan. En av de mest betydande i rörelsen var Martin Niumöller som senare fängslades och fördes till koncentrationsläger för sin tro.

Motståndet mot folkkyrkan handlade om kyrkans politiska självständighet och agerandet mot icke-ariska trosbekännare. Senare kom striderna också att beröra brotten mot de dogmer som vuxit fram i kyrkan under tusentals år. Dock bör noteras att få opponenter la vikt vid kärleksbudskapet till ALLA, utan undantag!. Bekännelsekyrkan var i mångt och mycket pro-nazistiskt och ifrågasatte inte behandlingen av judar som en politisk fråga, utan bara agerandet mot specifika kristna judar, icke-arier med kristen tro, som genomgått dopet. Martin Niumöller var ett belysande exempel på hur en motståndare till germanska kristna kunde se ut då han var övertygad nazist in i det sista.

Antisemitismen var inget främmande för kyrkan. Redan före Jesu-tid tittade folk snett på judarna. I Romarriket rådde religions frihet och gudarna samsades med varandra - stack judarna ut när de vägrade offra till stadsgudarna som alla andra. Eftersom sådant offer var kollektivt tolkades judarnas vägran som förräderi mot staten. De drog olycka över hela Romarriket. Efter Jesu korsfästelse skylde många på judarna. De blev en tacksam syndabock som kyrkan kunde distansera sig från och formulera som "ond". De uppenbart judiska elementen i Gamla och Nya Testamentet diskuterades. Markion, biskop av Sinope på 100-talet efter kristus önskade avlägsna Gamla testamentet helt ur kanon, och även göra utgallringar av judiska element i Det nya testamentet. Markions hävdade att judar och kristna dyrkade två olika gudar. Skapelsens gud (GT:s Jehova) mot den kärleksfulla och förlåtande fadern i Nya Testamentet. Markion gjorde också inlägg i debatten kring Jesus mänsklighet/gudomlighet. Han hävdade att Jesus var helt gudomlig och att hans död på korset var en skendöd. Långt senare skulle nazisterna använda samma argument för klara av att argumentera sig ur den knipa de skapat när de påstått att Jesus INTE hade judiskt påbrå. Även om alla kyrkofäder inte hade lika extrema åsikter som Markion var de flesta överrens om judendomen som opponent till kristendomen. Augustinus av Hippo hävdade att synagogerna skulle ligga vägg i vägg med den kristna kyrkan för att de kristna aldrig skulle glömma att förtappelsen fanns. Judarna skulle med andra ord fungera som dåliga exempel.

Antisemitismen utvecklades inom kyrkan och var en god syndabock inför allting som gick fel. Digerdöden, naturkatastrofer, krig - allt kunde skyllas på judarna. Under medeltiden förföljdes judarna från tid till tid. Väldigt ofta tvingades de till tvångsdop för att "kunna ingå i den kristna gemenskapen". Man accepterade alltså inte några kätterier. Under upplysningen öppnades delvis samhället upp - även för judar. Kolonisering av främmande folk gav upphov till gryende rasism. Kyrkans antisemitism hade länge legat till underlag för fördomar och trångsynthet. Men efter upplysningen dalade kyrkans makt. Nu ville man ha vetenskapliga förklaringar och samhället blev allt mer sekulariserat. Men det hat som kyrkan byggt upp mot judarna fanns kvar. Det mest fatala i situationen var att det snart skulle omvandlas i vetenskapens namn och inte längre handla om religion - utan blod. 

Jag upplever att författarens syfte är att berätta om ursprunget till rörelsen "Germanska kristna" och bakgrunden till varför de blev så framgångsrika. Författaren berättar om den germanska kyrkans urpsrung och uppkomst i samband med att nationalsocialisterna fick makten. Författaren berättar om hur de germanska kristna införlivade nazistiska element i sin kyrka och förvandlade Kristi kärleksbudskap till hatbudskap iställtet. Folkkyrkan och dess representanter var djupt involverade i de revolutionerande politiska omvälvningarna i Tyskland. De ville självklart binda sin tro vid den framtid de såg möjlig. Dessa band med en rörelse som var dimmigt religiös i sig (dyrkade faderslandet, ledaren, striden, sin egen överhöghet - osv) kom att ställa kyrkan i ett mycket vanskligt läge. De som såg konsekvenserna av att tappa den politiska självständighet valde att bryta sig ur folkkyrkan. Då rörelsen begagnat sig av likartade metoder för att få makten inom kyrkan, ställdes de inför ett moraliskt dilemma - vad var värt att rucka på inom kyrkan, för att vara en sann kristen och samtidigt nationalsocialistisk kyrka? Snart blev det tydligt att utvecklingen inom kyrkan kom att urholka det kristna kärleks budskapet och många dogmer med den. Rasen var en av de viktigaste av germanska kristnas grundpelare. Där det fanns människor, såg kyrkan raser. Raser kunde värderas olika och de sämsta ansågs fullt legitimt att avgränsa sig från. I början var sådan avgränsning (liksom en spegel av det politiska livet) ganska banala saker. Men påbuden blev allt allvarligare. Icke-ariska tjänstemän tilläts inte längre arbeta. Arierparagrafen tvingade kyrkomedlemmarna att bevisa sin renrasiga härkomst. Dopet ogiltighetsförklarades som ett medel att omvända någon till kristendom. En ras ansågs inte kunna ändras genom dop. Författaren berättar om hur icke-arier långsamt men bestämt inte längre var välkomna i den kyrkliga gemenskapen. Den ariska paragrafen tvingade kyrkans män och kvinnor att garantera sitt ariska påbrå. Snart var inte heller vanligt jude-kristet folk tillåtna att besöka kyrkan. De germanska kristna förde slutgiltigt ut de judekristna ur kyrkan för att därmed låta dem dela öde med resten av judarna. Förutom att utestänga de vid dopet kristna judar ville man göra sig av med alla judiska element. Kyrkans dogmer såg man som en intellektuell konspiration mot vanligt tyskt folk som avlägsnat sig från kyrkan. Kyrkan skulle nu istället rikta sig till soldaterna, riktiga män och kvinnor som agerade så litet som möjligt inom kyrkan. I kampen att uppfylla dessa mål sökte germanska kristna alliera sig med andra kyrkoorganisationer - dock utan framgång eftersom de samtidigt frånkände dessa riktningar något faktiskt värde. Kvinnorna behandlades som svagsinta och underordnade männen, trorts att det var kvinnorna som samlade organisationen under sina vingar. Dock passade detta inte nazismens syfte som såg kvinnornas kall vara goda mödrar och trogna hustruar.

"The twisted cross" kändes ogenomtränglig när jag började läsa den. Men ganska snart fick jag flyt i läsandet och insåg att boken var pedagogiskt uppbyggd och att författaren var kompetent inom sitt område. När jag skulle skriva recensionen fick jag lite problem med översättningarna till svenska från engelska. Jag vet inte om "germanska kristna" är den rätta benämningen på rörelsen. Jag kan också översatt andra begrepp fel vilket kan vara ödesdigert när man skriver en recension för universitets ändamål. Det är oerhört viktigt att förstå bakgrunden till hur en kyrklig rörelse kunde avlägsna sig så mycket från sitt ursprungliga budskap. När man läser om kyrkans agerande i judefrågan får man perspektiv på hur det tyska folket existerade i samklang med rasistiska ideal. Det måste varit svårt att separera dessa nazistiska ideal när de ständigt trumpetades ut i folks vardag. Heidi Fried talar om att många - efter förintelsen ifrågasatte judarnas oskuld. Varför skulle någon - placera en oskyldig människa i koncentrationsläger eller vilja förinta dem. Judarna måste gjort något fel. Den logiken kan ur vårt perspektiv 60 år senare vara svår att förstå, men livet i Tyskland under nationalsocialismens tid var fylld av moraliska gråzoner. Det är bestörtande att läsa om kyrkans agerande i Tyskland, men också nyttigt. I ljuset av detta kan man bättre förstå maktlösheten vanligt folk måste känt och rädslan. Nationalsocialismen slingrade sig verkligen in i tyskt vardagsliv.

Med detta vill jag absolut inte ursäkta det tyska folket. Tvärtom kan denna bok ge en bättre bild av de som faktiskt gjorde motstånd - för möjligheterna fanns självklart alltid. Jag tycker denna bok är mycket intressant och kommer köpa hem den för att ha i bokhyllan. Boken får en svag femma i betyg. Jag önskar den fanns översatt till svenska!

7 december 2007 - Årets julkort

Kategori: Poetik

image656

5 december 2007 - Nytt arkiv

Kategori: Secondhandbarn

Paradoxalt nog har jag skapat ett nytt arkiv. Jag insåg nämligen att bara en bråkdel av mina inlägg sedan 2006 syns. Så jag lägger in resten i en annan blogg som finns på http://elinleticiasarkiv.blogg.se/ där man lätt kan hitta gamla inlägg och allt är i kronologisk ordning. Själv tycker jag det är spännande att läsa om hur jag önskade mig kunna höra i ett inlägg från 19 februari 2006 - för att dagen därpå få veta att jag fått operationstid att få CI. Min färd har varit jobbig, guppig och ganska underbar! Ta mina inlägg med en nypa salt eftersom tiden går - och folk förändras!

4 december 2007 - Ytterligare en lookalike

Kategori: Dylika dumheter

327375-643
Paris Hilton har fyllt på läpparna igen. Dumt tycker jag för hon är jävligt vacker utan en massa extra plut. Och ja - jag har ändrat mig. Jag tycker fortfarande hon verkar väldigt ytlig - men ytan är fin. Dock inte lika fin som David Duchovny som Denise i Twin Peaks. Jag gjorde en lookalike där jag jämförde Leif Pagrotsky med David! Titta här!

Betyder det då att Paris Hilton är lookalike till Leif Pagrotsky? :)

4 december 2007 - lika som bär (version macabre)

Kategori: Dylika dumheter

image642
Reinhardt Heydrich (mannen bakom operation Reinhardt - det vill säga den slutliga lösningen på judefrågan) och Orientaliska Simba i Limhamn

2 december 2007 - Instinct & Jag

Kategori: Lettura

Om man ska vara sjuk ska man vara det så att det syns. Och om man inte kan vara sjuk så att det syns, ska man iallafall följa handboken för hur ett bra offer/en god patient ska bete sig. Man kan aldrig förvänta sig att hjälpen ska komma och knacka på dörren om man inte följer ramverket. Lika lite kan man hoppas på att få hjälp av svenska psykvården om man inte är tämligen frisk nog att argumentera för sin sak. Alla som någon gång slussats in i den Kafka-liknande verklighet som svensk psykiatri innebär förstår vad jag pratar om. Det är moment 22. Du kan inte möjligtvis göra rätt, utan att samtidigt göra fel. Och allt detta är ju inget nytt egentligen. Men få har beskrivit helvetet så gripande som Markus Westlberg gjort i "Instinct & Jag".

Marcus Westberg har tillräckligt många syndrom och problem för att förvirra psykvården och skapa olust kring att hjälpa honom.  I "Instinct & jag" följer vi med Marcus på ett frustrerande korståg mot korkade och förstoppade tjänsteandar. Boken kombinerar satir över dumheten med insikten att dumheten inte går att distansera sig från - när man faktiskt behöver hjälp. Detta är en av de många frustrerande paradoxer vi möter i Marcus berättelse, att se det absurda, men anses vara galen nog för att påpekandet inte ska betyda en fis i universum. Jag kommer på mig själv att hoppas att Marcus överdriver, men vet allt för väl att verkligheten ser ut som han beskriver den. Om intet värre.  I "Instinct & Jag" ryter ett odjur till från marken. Han har blivit tillplattad, nedsparkad, förbannad av oliktänkande och tar inte skiten längre. När han reser sig från marken kommenderar trupperna "eld" och trycker ner honom på plats. Inte upp och flyga din envingade jävel!

Marcus berättar om en kamp för att berättiga sin existens. "Instinct & jag" är en trovärdig men inte allt för smickrande skildring av den svenska psykvården. Den här boken sjuder av frusteration över nödvändigheten att smälta in för att få existensberättigande. Den berättar om det förintande i att inte bli trodd och hur olika känslouttryck som ilska omintetgör trovärdigheten hos den sjuke. Marcus blir nedsparkad av en busschaufför och ifrågasatt varför han inte bad chauffören "snällt" att släppa av honom. Oförmåga att slicka röv och utbyta hälsningar med andra rövslickare utan att lite ironiskt påpeka bajslukten är karaktäristiskt för författaren. Och på så sätt är boken befriande elak, men udden är ändå riktad mot Marcus själv, vilket gör boken till något av det starkaste jag läst.

Westbergs språk är rappt och intensivt. Men även om boken är lättläst är den långt ifrån lättsmält. Den är svår att ta till sig utan stort mått av självdistans. Tyvärr är den också något splittrad, vilket gör det svårt att följa huvudpersonens tankar från ena dagen till den andra.  En viss bearbetning av texterna skulle göra denna bok till ett mästerverk. Boken får en fyra i betyg av mig. Det är ett väldigt högt betyg för en debutant och jag spår Marcus Westberg en lysande framtid som författare.
image669